22 December 2023 Informes

La Sindicatura de Comptes lliura a les Corts l’Informe de fiscalització del Compte de l’Administració, que completa la fiscalització del Compte General de la Generalitat Valenciana de l’exercici 2022

València, 22 de desembre de 2023. La Sindicatura de Comptes ha lliurat hui a les Corts l’Informe de fiscalització del Compte de l’Administració, última del conjunt de fiscalitzacions del Compte General de la Generalitat Valenciana corresponent a l’exercici 2022. La presidenta de les Corts, Llanos Massó, ha rebut al Palau de Benicarló l’Informe de mans del síndic major, Vicent Cucarella. Posteriorment, el síndic major s’ha dirigit al Palau de la Generalitat on ha compartit els resultats de la fiscalització amb el president de la Generalitat, Carlos Mazón, qui ha estat acompanyat per la consellera d'Hisenda, Economia i Administració pública, Ruth Merino.

L’Informe, publicat al complet hui en el web de la institució estatutària, està format per cinc volums. Els informes específics recollits en els volums II a V s’han anat publicant al llarg de l’any en el lloc web de la Sindicatura. Pel que fa al volum I, també s’han publicat ja els informes d’auditoria de compliment de legalitat en la contractació; de compliment de les subvencions i ajudes; del control intern i dels sistemes d’informació de les compres sanitàries; de cibersesguretat de l’aplicació Orion Logis; i el d’auditoria operativa del compliment de legalitat de les ajudes del Pla Resistir Plus.

 A tots ells hui s’afegeix l’Informe de fiscalització del Compte de l’Administració, que forma part del Volum I. Així, com ja ve sent habitual, els informes específics es publiquen de forma individual per a facilitar-ne la localització i consulta.

Alhora, el primer volum inclou la introducció general i el resum general de les conclusions i també, dins dels quatre volums restants, es presenta el corresponent control formal dels ens del sector públic autonòmic valencià, així com el seguiment de les recomanacions més rellevants per a la millora de la gestió economicofinancera i contractual.

Addicionalment, la informació continguda en els comptes anuals s’ha gravat en la Base de Dades Econòmiques del Sector Públic Autonòmic Valencià (BADESPAV, accessible en el web de la Sindicatura). Aquesta base de dades conté tota la informació dels comptes anuals de tots els ens que formen la Generalitat Valenciana, inclòs el Compte de l’Administració, des de la seua creació fins a 2022, i s’actualitza regularment d’acord amb la informació subministrada pels comptedants.

En general, els comptes de la Generalitat compleixen els principis comptables i la normativa aplicable, amb algunes excepcions i deficiències que apareixen detallades en els diferents informes individuals.

FISCALITZACIÓ DEL COMPTE DE L’ADMINISTRACIÓ DE LA GENERALITAT

Respecte de l’auditoria financera del Compte de l’Administració de la Generalitat, la Sindicatura ha emés una opinió favorable amb algunes excepcions, entre les quals destaquen:

  • Pel que fa a l’immobilitzat no financer, en 2022 s’ha produït un canvi substancial en el criteri de l’immobilitzat material, ajustant la valoració de determinants béns al valor de taxació a 31 de desembre.  No obstant això, els principals epígrafs d’immobilitzat no financer encara no es troben recollits en un inventari complet i actualitzat al tancament de l’exercici.
  • A 31 de desembre de 2022 hi havia 40 liquidacions anuals pendents d’aprovació de les cinc concessions sanitàries, els imports estimats de les quals (411,1 milions d’euros a juliol de 2023) poden patir modificacions, per la qual cosa es desconeixen els seus imports definitius.
  • La IGG no ha aprovat un procediment sobre els criteris de valoració i el registre d’existències, per la qual cosa no tenim informació suficient per a opinar de la raonabilitat de les existències (207,6 milions d’euros) i l’efecte de la seua variació en el compte de resultat economicopatrimonial, amb un import positiu de 142, 2 milions d’euros.
  • Al tancament de l’exercici 2022, es manté l’existència d’un gran nombre de procediments judicials en curs dels quals podrien derivar-se responsabilitats a càrrec de la Generalitat, l’estimació de les quals no ha sigut possible efectuar.
  • S’han aprovat 611 expedients de rescabalament per enriquiment injust, per un import conjunt de 1.357,7 milions d’euros que es manté en nivells molt elevats.
  • Els creditors per operacions meritades i vençudes (compte 413) suposen una quantia de 1.516,2 milions d’euros, un 57,9% més que en l’exercici anterior.
  • En relació al Pla Resistir Plus, si s’hagués enregistrat la despesa en el compte a data de tancament de 2021, el resultat en el compte de 2022 hauria sigut major en 198,0 milions d’euros.
  • En relació amb els cobraments pendents d’aplicació pel Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR), es perceberen 511,4 milions d’euros. No obstant això, estan pendents d’aplicació per a l’exercici 2023 i s’haurien d’haver comptabilitzat íntegrament com a drets liquidats en el pressupost d’ingressos, el que fa que els drets reconeguts i liquidats de l’exercici 2022 es troben infravalorats en 511,4 milions d’euros.

Sobre el compliment d’altres requeriments legals i reglamentaris, cal destacar les següents conclusions:

  • El pressupost inicial de despeses resulta insuficient per a atendre totes les despeses ineludibles i previsibles.
  • Falten mesures correctores del recurs excepcional als expedients de rescabalament per enriquiment injust.
  • A final de l’exercici quedaven 40 liquidacions anuals de les concessionàries (exercicis 2009 a 2022), que s’havien d’haver efectuat abans del 31 de març de l’any següent al que corresponen. A més, la majoria suposen drets a cobrar, el que pot suposar un perjudici econòmic.
  • La Generalitat ha d’incloure en els seus pressupostos de transferències a rebre de l’Estat únicament les previsions d’ingressos que de manera raonable s’espera obtindre.

ALTRES ASPECTES RELLEVANTS

SITUACIÓ PATRIMONIAL, DÈFICIT, EVOLUCIÓ DELS INGRESSOS, DE LES DESPESES I DEL RESULTAT PRESSUPOSTARI

Quant a la situació patrimonial de la Generalitat Valenciana, l’Informe indica, com en exercicis anteriors, que els comptes anuals de l’exercici 2022 mostren un greu desequilibri. El patrimoni net és negatiu, per  46.815,5 milions d’euros, com a conseqüència de l’acumulació de resultats negatius per la insuficiència de recursos de la Comunitat Valenciana, que han de cobrir-se per mitjà del recurs a l’endeutament.

El deute financer del balanç ascendeix a 57.698,9 milions d’euros.

La liquidació del pressupost mostra un resultat pressupostari ajustat negatiu de 2.795,5 milions d’euros, i una variació neta d’actius i passius financers o augment de l’endeutament, per 1.143,8 milions d’euros.

El romanent de tresoreria no afectat té un saldo negatiu de 4.998,6 milions d’euros i el fons de maniobra és negatiu per 12.811,2 milions d’euros.

  • Quant a l’evolució del resultat pressupostari, en 2022 ha augmentat el desequilibri negatiu, fins arribar als 3.382,3 milions d’euros.
  • Pel que fa a l’evolució dels ingressos, en 2022 s’ha trencat l’evolució positiva dels drets reconeguts dels capítols 1 a 8 de 2017 a 2021 amb un decrement del 7,4%, principalment perquè es redueixen els ingressos extraordinaris per a pal·liar els efectes de la COVID-19.
  • En relació a la despesa, en 2022 l’augment percentual ha arribat al 3,2%. Cal dir que la seua evolució ve creixent des de 2017, destacant els augments del 7,3% en 2020 i del 9,3% en 2021 deguts a les mesures de lluita contra la pandèmia.

L’INFRAFINANÇAMENT AUTONÒMIC I LES SEUES CONSEQÜÈNCIES

Com en altres exercicis, la Sindicatura dedica un apartat del seu informe a analitzar l’infrafinançament autonòmic i les seues conseqüències. En aquesta ocasió, es destaca que la Comunitat Valenciana pateix dos causes principals d’endeutament lligat a l’infrafinançament: l’originat per la discriminació respecte a la mitjana en termes de població ajustada i el que s’esdevé per l’infrafinançament respecte a les necessitats reconegudes pel model i no satisfetes degut a la crisi econòmica. Tanmateix, la Sindicatura adverteix que en les negociacions actuals només s’està prestant atenció a la segona causa, obviant la part del deute que és conseqüència de la discriminació en el model vigent i que només pateixen unes poques comunitats autònomes, entre les quals destaca la Comunitat Valenciana.

Per tot això, s’indica que, a més d’avançar en el disseny d’un nou model de finançament, la Comunitat Valenciana haurà de continuar exigint un rescabalament de la part del deute acumulat durant els últims anys a causa de l’infrafinançament, tant del component compartit amb altres comunitats de règim comú com de l’específicament valencià. Així mateix, la Sindicatura insisteix en la conveniència d’implantar immediatament un mecanisme transitori que resolga aquest infrafinançament durant el temps que transcórrega fins que s’aprove el nou model.

CANVI CLIMÀTIC: COMBATRE’L ÉS UN DEURE DEL SECTOR PÚBLIC

Des de l’informe corresponent a la fiscalització de l’exercici de 2016, la Sindicatura ha assenyalat el risc per al sector públic tant del canvi climàtic com del pic en l’extracció de combustibles fòssils i la difícil substitució d’aquests per altres fonts energètiques. En aquest sentit, a l’Informe d’enguany s’al·ludeix directament a l’obligació del sector públic d’atenuar l’avanç del canvi climàtic segons la Constitució espanyola.

Durant aquests anys, s’han accentuat els problemes causats per aquests reptes, advertits tant per la comunitat científica com des d’àmbits tan dispars com l’ONU, l’Església catòlica, el Parlament Europeu o el Tribunal Europeu de Comptes. Per la seua part, la Sindicatura ha insistit en com eixos reptes afecten les polítiques públiques i continuaran afectant de manera important els ingressos i despeses del sector públic. Per aquest motiu, des de la institució s’alerta al Govern perquè prenga les precaucions necessàries en les seues polítiques de despesa i en les seues fonts d’ingressos, amb l’objectiu de no perjudicar el sosteniment futur dels serveis públics fonamentals.

TRANSFORMACIÓ DIGITAL DE LA GENERALITAT I RISCOS TECNOLÒGICS

En diferents informes recents de la Sindicatura es conclou que, a pesar dels assoliments obtinguts en la implantació de components tecnològics d’administració electrònica, la transformació digital de la Generalitat és encara una assignatura pendent. En aquest sentit, la Sindicatura indica al seu informe que el Consell ha de desplegar els mecanismes necessaris per a optimitzar el funcionament dels òrgans existents en aquest àmbit, de manera que es garantisca l’existència d’una estructura amb capacitat real per a la presa de decisions.

Alhora, la Sindicatura destaca que la transformació digital ha d’anar inseparablement unida a la ciberseguretat i assenyala la necessitat d’actualitzar les normes de gestió de la seguretat de la informació de la Generalitat per a adaptar-les a l’Esquema Nacional de Seguretat, a les bones pràctiques establides en les guies de seguretat del CCN i a les recomanacions efectuades en els informes de la Sindicatura de Comptes en matèria de seguretat de la informació.

Per últim, l’informe destaca el nou sistema de gestió economicofinancer de la Generalitat Valenciana, NEFIS, que té com a objectiu principal donar suport a la gestió economicofinancera de la Generalitat. Aquest sistema substituirà deu aplicacions utilitzades en l’actualitat per a la gestió econòmica de la Generalitat, algunes d’elles obsoletes.  El seu mòdul d’elaboració del pressupost ja ha estat operatiu en 2023 i l’1 de gener de 2024 ha d’entrar en funcionament el mòdul d’execució pressupostària.

ALTRES CONTINGUTS I DISPONIBILITAT DE L’INFORME

A més de la fiscalització del Compte General, l’Informe recopila la fiscalització d’entitats específiques de l’Administració valenciana, els informes individuals de les quals ja s’han publicat al llarg del segon semestre de 2023: Agència Tributària Valenciana, LABORA Servei Valencià d’Ocupació i Formació, Entitat Pública de Sanejament d’Aigües Residuals, Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, Societat Valenciana de Gestió Integral de Serveis d’Emergències, SA i Consorci Hospitalari provincial de Castelló.

Els cinc volums de l’Informe del Compte General, així com els informes específics, estan disponibles per a la descàrrega i consulta en l’enllaç: Informes del Compte General de la Generalitat Valenciana 2022


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a la comprensió dels resultats del nostres informes, contextualitzant-los en l’entorn econòmic i del sector públic valencià, i facilita la labor als lectors i als mitjans de comunicació. Conté una descripció succinta de la fiscalització realitzada, amb les conclusions més destacables.

No obstant això, els treballs complets de fiscalització es troben en el conjunt dels volums, accessibles en el lloc web de la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana (www.sindicom.gva.es). Recomanem llegir-los per a conéixer el vertader abast del treball realitzat.