30 December 2022 Informes

La Sindicatura de Comptes lliura a les Corts l’Informe de fiscalització del Compte de l’Administració de l’exercici 2021

València, 30 de desembre de 2022. La Sindicatura de Comptes ha lliurat hui a les Corts l’Informe de fiscalització del Compte General de la Generalitat Valenciana corresponent a l’exercici 2021. El president de les Corts, Enric Morera, ha rebut al Palau de Benicarló l’Informe de mans dels tres síndics d’aquest òrgan col·legiat, Vicent Cucarella, Marcela Miró i Antonio Mira-Perceval. Posteriorment, el síndic major s’ha dirigit al Palau de la Generalitat on ha comunicat els resultats de la fiscalització al president de la Generalitat, Ximo Puig, que ha estat acompanyat pel conseller d'Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España.

L’Informe, publicat al complet hui en el web de la institució estatutària, està format per cinc volums. Els informes específics recollits en els volums II a V s’han anat publicant al llarg de l’any en el lloc web de la Sindicatura. Pel que fa al volum I, també s’han publicat ja els informes d’auditoria de compliment de legalitat en la contractació, de compliment de les subvencions i ajudes i de compliment de legalitat de les ajudes del Pla Resistir Plus, als quals hui s’afegeix l’Informe de fiscalització del compte de l’Administració. Així, com en els últims dos exercicis, els informes específics inclosos en el volum I es publiquen de forma individual per a facilitar-ne la localització i consulta.

Alhora, el primer volum inclou la introducció general i el resum general de les conclusions i també, dins dels quatre volums restants, es presenta el corresponent control formal dels ens del sector públic autonòmic valencià, així com les recomanacions més rellevants observades en l’exercici 2021 per a la millora de la gestió economicofinancera i contractual.

En general, els comptes de la Generalitat compleixen els principis comptables i la normativa aplicable, amb algunes excepcions i deficiències que apareixen detallades en els diferents informes individuals.


FISCALITZACIÓ DEL COMPTE DE L’ADMINISTRACIÓ DE LA GENERALITAT

EXCEPCIONS A L’AUDITORIA FINANCERA

Respecte de l’auditoria financera del Compte de l’Administració de la Generalitat, la Sindicatura ha emés una opinió favorable amb algunes excepcions, entre les quals destaquen:

  • Pel que fa a l’immobilitzat no financer, la composició, ubicació i valoració dels seus principals epígrafs no es troben recollides en un inventari complet i actualitzat al tancament de l’exercici que permeta conciliar-les amb els registres comptables. Així, es reitera la limitació a l’abast assenyalada en informes anteriors quant a la raonabilitat del saldo d’aquest immobilitzat, la seua amortització acumulada al final de 2021 i el seu efecte en el compte de resultat economicopatrimonial. S’ha detectat a més, la no comptabilització d’elements patrimonials procedents de la reversió dels contractes de concessió de servei públic dels departaments de salut de la Ribera i Torrevella, així com de l’extinció de la societat pública RTVV, SAU, i d’altres.
  • Respecte a les liquidacions anuals de contractes de concessió administrativa per a la prestació d’assistència sanitària integral, a 31 de desembre de 2021 hi havia 45 liquidacions anuals pendents d’aprovació. Es desconeixen els imports definitius d’aquestes liquidacions i, per tant, no és possible determinar l’efecte que el seu adequat reflex comptable tindria en el Compte de l’Administració.
  • El balanç del Compte de l’Administració a 31 de desembre de 2021 reflecteix per primera vegada en el seu actiu corrent l’epígraf d’existències de productes sanitaris, concretament per un import de 65,4 milions d’euros, així com l’efecte positiu de la comptabilització de la variació d’existències en el compte del resultat economicopatrimonial, obeint al que la Sindicatura va indicar en l’informe de fiscalització del Compte de l’Administració de 2020. No obstant això, el balanç no indica el mètode de valoració seguit, ni el control i seguiment de les entrades i eixides de cada un dels magatzems, per la qual cosa no s’ha pogut comprovar l’adequada valoració de les existències.
  • Pel que fa a les provisions i contingències, al tancament de l’exercici 2021, es manté l’existència d’un gran nombre de procediments judicials en curs dels quals podrien derivar-se responsabilitats a càrrec de la Generalitat, l’estimació de les quals no ha sigut possible efectuar.
  • Els creditors per operacions meritades i vençudes (compte 4131) suposen una quantia de 713 milions d’euros i els creditors per operacions meritades i no vençudes (compte 4130) suposen 247,5 milions d’euros.
  • En relació amb el Mecanisme per a la Recuperació i Resiliència (MRR), instrument de finançament europeu, es perceberen 772,2 milions d’euros. No obstant això, nomes s’han comptabilitzat drets per 82,1 milions, mentre que 389,8 milions es registraren com a cobraments pendents d’aplicació per a la seua imputació en l’exercici 2022.

CONCLUSIONS SOBRE EL COMPLIMENT DE LA NORMATIVA

Sobre el compliment d’altres requeriments legals i reglamentaris, cal destacar les conclusions següents:

  • S’han tramitat 417 expedients de rescabalament per enriquiment injust, per un import conjunt de 1.808,3 milions d’euros, dels quals 1.609,8 milions d’euros corresponen a expedients tramitats per la Conselleria de Sanitat. S’observa un augment en l’ús d’aquesta figura jurídica en els últims cinc anys sense que els òrgans responsables de l’Administració de la Generalitat hagen pres les mesures oportunes per a limitar-lo.
  • L’acta de recepció definitiva dels béns i serveis del Departament de Salut de Torrevella s’ha formalitzat sense l’assistència de la IGG.
  • La Generalitat ha d’incloure en els seus pressupostos inicials de transferències a rebre de l’Estat únicament les previsions d’ingressos que de manera raonable s’espera obtindre.


ALTRES ASPECTES RELLEVANTS

SITUACIÓ PATRIMONIAL, DÈFICIT, EVOLUCIÓ DELS INGRESSOS, DE LES DESPESES I DEL RESULTAT PRESSUPOSTARI

Quant a la situació patrimonial de la Generalitat Valenciana, l’Informe indica, com en exercicis anteriors, que els comptes anuals de l’exercici 2021 mostren un greu desequilibri. El patrimoni net és negatiu, per 37.436,9 milions d’euros, com a conseqüència de l’acumulació de resultats negatius per la insuficiència de recursos de la Comunitat Valenciana i que han de cobrir-se per mitjà del recurs a l’endeutament.

  • El deute financer del balanç ascendeix a 55.824,5 milions d’euros. D’aquest import, 44.817,5 milions d’euros corresponen a les operacions de crèdit formalitzades amb l’Institut de Crèdit Oficial.

La liquidació del pressupost mostra un resultat pressupostari ajustat positiu de 718,2 milions d’euros, i una variació neta d’actius i passius financers o augment de l’endeutament, per 3.054,9 milions d’euros.

  • Quant a l’evolució del resultat pressupostari, en 2021 ha tornat a augmentar el desequilibri negatiu després que descendira en 2020 condicionat pels ingressos i despeses extraordinàries associades a la lluita contra la pandèmia.
  • Pel que fa a l’evolució dels ingressos, a pesar de no haver-se modificat encara el sistema de finançament autonòmic que perjudica la Comunitat Valenciana, han experimentat una evolució positiva amb increments del 8,5% en 2021, a causa fonamentalment de l’increment dels ingressos per tributs cedits. En aquest augment tenen un pes fonamental les transferències corrents rebudes de l’Administració de l’Estat pel Fons COVID-19.

En les despeses s’observa un augment del 9,3% en 2021 en termes nominals, si bé és un exercici caracteritzat per les mesures de lluita contra la pandèmia i de les corresponents ajudes socials i empresarials aprovades.

L’INFRAFINANÇAMENT AUTONÒMIC I LES SEUES CONSEQÜÈNCIES

Com en altres exercicis, la Sindicatura dedica un apartat del seu informe a analitzar l’infrafinançament autonòmic i les seues conseqüències. En aquesta ocasió, es recuperen les conclusions de l’informe de la Sindicatura publicat a principis de 2022 sobre l’evolució del deute de la Generalitat Valenciana. Com a conclusions d’aquell informe cal destacar de nou que, des de l’inici de l’estat de les autonomies, la Generalitat Valenciana ha patit un dèficit pressupostari estructural, especialment intens a partir de 2009, que ha provocat que siga la comunitat autònoma més endeutada respecte al seu PIB. Aquest dèficit no està provocat per efectuar unes despeses superiors a la mitjana autonòmica, sinó per uns ingressos inferiors a aquesta, entre els quals destaquen els procedents del sistema de finançament autonòmic. Segons l’estimació realitzada, amb un finançament autonòmic al nivell que correspondria en proporció a la seua població ajustada i respectant les necessitats estimades pel mateix model vigent, la Generalitat hauria pogut evitar una part molt important del deute acumulat.

Per tot això, a més d’avançar en el disseny d’un nou model de finançament, la Comunitat Valenciana haurà de continuar exigint un rescabalament de la part del deute acumulat durant els últims anys a causa de l’infrafinançament. Així mateix, la Sindicatura insisteix en la conveniència d’implantar immediatament un mecanisme transitori que resolga aquest infrafinançament durant el temps que transcórrega fins que s’aprove el nou model.

SOBRE L’ENDEUTAMENT

El deute financer ha continuat creixent i ascendeix a 55.824,5 milions d’euros. L’increment experimentat durant 2021 en els comptes representatius de l’endeutament financer, de 3.166,0 milions d’euros, s’ha degut principalment a l’augment dels deutes amb entitats de crèdit (1.793,4 milions d’euros) i al deute amb l’Estat pels mecanismes de finançament (1.298,8 milions d’euros).

EFECTES EN EL SECTOR PÚBLIC DE LA TRANSICIÓ ENERGÈTICA I DEL CANVI CLIMÀTIC

La Sindicatura no sols ha elaborat diversos informes relacionats amb el medi ambient i la sostenibilitat, sinó que a més procura fer-se ressò dels advertiments de la comunitat científica sobre el canvi climàtic, el pic en l’extracció de combustibles fòssils i l’escassetat dels minerals necessaris per a la transició energètica. Amb aquest objectiu, en el primer volum dels informes de fiscalització del Compte General de la Generalitat Valenciana dels últims exercicis, la Sindicatura ha insistit en els difícils reptes que plantegen les tres crisis: climàtica, energètica i de minerals. Són reptes que ja afecten les polítiques públiques i continuaran afectant de manera important els ingressos i despeses del sector públic. Per aquest motiu, alertem el Govern perquè prenga les precaucions necessàries en les seues polítiques de despesa i en les seues fonts d’ingressos davant els reptes econòmics i socials que s’acosten. La Sindicatura ha insistit que no sols és convenient una transició energètica, sinó que és imprescindible una transició en l’àmbit social i econòmic cap a un model en el qual decresquen les necessitats energètiques, atesa la impossibilitat de substituir de manera generalitzada la quantitat i versatilitat de l’energia procedent dels combustibles fòssils.


ALTRES CONTINGUTS I DISPONIBILITAT DE L’INFORME

A més de la fiscalització del Compte General, l’Informe recopila la fiscalització d’entitats específiques de l’Administració valenciana, els informes individuals de les quals ja s’han publicat al llarg del segon semestre de 2022: Agència Tributària Valenciana, Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació, LABORA Servei Valencià d’Ocupació i Formació, Entitat Pública de Sanejament d’Aigües Residuals, Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, Societat Anònima de Mitjans de Comunicació de la Comunitat Valenciana, Societat Projectes Temàtics de la Comunitat Valenciana, Consorci Hospital General Universitari de València, Fundació per a la Investigació de l’Hospital Clínic de la Comunitat Valenciana i Fundació per a la Investigació de l’Hospital Universitari La Fe de la Comunitat Valenciana.

Els cinc volums de l’Informe del Compte General, així com els informes específics, estan disponibles per a la descàrrega i consulta en l’enllaç: Informes del Compte General de la Generalitat Valenciana 2021


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a la comprensió dels resultats del nostre informe, contextualitzant-los en l’entorn econòmic i del sector públic valencià, i facilita la labor als lectors i als mitjans de comunicació. Conté una descripció succinta de la fiscalització realitzada, amb les conclusions més destacables.

No obstant això, els treballs complets de fiscalització es troben en el conjunt dels volums, accessibles en el lloc web de la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana (www.sindicom.gva.es). Recomanem llegir-los per a conéixer el vertader abast del treball realitzat.