3 March 2022 Informes

Informe de fiscalització de diversos aspectes de la gestió de l’Ajuntament de la Nucia. Exercicis 2019-2020

València, 3 de març de 2022.- La Sindicatura de Comptes ha realitzat un informe de fiscalització de diversos aspectes de la gestió de l’Ajuntament de La Nucia durant els exercicis de 2019 a 2020 que ha posat de manifest determinats incompliments, així com una sèrie de recomanacions per a millorar la gestió economicofinancera de l’Ajuntament.

Conclusions del control formal de la rendició de comptes i de la revisió financera

En aquest apartat es detallen els incompliments més significatius observats, entre els quals podem destacar:

  • El compte general de 2019 es va presentar a la Sindicatura de Comptes, a través de la plataforma per a la rendició telemàtica de comptes, el 29 de març de 2021, fora del termini extraordinari previst.
  • La imputació de despeses, derivades dels expedients de reconeixement extrajudicial de crèdits, a l’exercici de meritació, hauria tingut com a conseqüència la reducció del resultat pressupostari en 2.168.088 euros i el romanent de tresoreria en 2.604.361 euros.
  • L’Ajuntament no ha dotat una provisió per a responsabilitats per import de 9.421.220 euros, més una estimació dels interessos, ni ha informat en la memòria dels comptes anuals sobre aquesta.
  • El compte 210, “Immobilitzat material. Terrenys i béns naturals”, de l’actiu no corrent del balanç presentava un saldo creditor a 31 de desembre de 2019 de 4.810.404 euros. L’Ajuntament no ha aportat documentació suporte ni justificació del saldo creditor d’aquest compte ja que desconeix el seu origen, la qual cosa ha suposat una limitació a l’abast del treball realitzat.
  • El contingut de la memòria dels comptes anuals resulta incomplet, en particular en els apartats d’actius i passius financers, immobilitzat intangible, material, patrimoni públic del sòl, contractació administrativa, transferències rebudes i concedides.

Conclusions sobre el compliment de requeriments legals i reglamentaris

En aquest apartat s’exposen els incompliments més significatius sobre requeriments legals, entre els quals podem destacar:

  • Endarreriments en la liquidació del pressupost i en la formació, aprovació i rendició del Compte General de l’exercici 2019.
  • Tant el romanent de tresoreria per a despeses generals de l’exercici 2018 com el de l’exercici 2019 presentaven un saldo negatiu a 31 de desembre. No obstant això, l’Ajuntament no ha adoptat les mesures establides en aquests casos en la regulació vigent.
  • No s’ha implantat el control financer ni el control d’eficàcia que té com a objecte informar sobre l’adequada presentació de la informació financera, del compliment de les normes i directrius que hi siguen aplicables.

Fiscalització de la contractació

Com a resultat del treball de fiscalització de la contractació de l’exercici 2020, s’han posat de manifest determinats incompliments significatius de la normativa aplicable, entre els quals cal mencionar els següents:

  • L’Ajuntament no ha publicat en el perfil de contractant, que ha d’estar situat en la Plataforma de Contractació del Sector Públic, la licitació, ni l’adjudicació ni la formalització de diversos expedients de contractació.
  • En relació amb la mostra de contractes formalitzats en exercicis anteriors, en el cas de sis expedients cal observar que no s’han facilitat les factures i els pagaments corresponents a l’exercici 2020 per a la seua verificació, fet que ha suposat una limitació a l’abast del treball realitzat.
  • En un expedient de contractació s’han agrupat diferents prestacions en un únic contracte. A més no s’han publicat en el perfil de contractant la memòria justificativa del contracte, l’informe d’insuficiència de mitjans, l’aprovació de l’expedient, les actes de la mesa de contractació i l’informe de valoració dels criteris d’adjudicació quantificables per mitjà d’un judici de valor
  • En un altre expedient, adjudicat per procediment negociat sense publicitat, no consten en el PCAP els aspectes econòmics i tècnics que han de ser objecte de negociació.
  • En sis dels expedients de contractes menors analitzats s’ha prestat l’objecte del contracte amb anterioritat a l’acord d’aprovació de la despesa per l’òrgan de contractació.

Recomanacions

Finalment, s’inclouen diverses recomanacions per a millorar la gestió economicofinancera de l’Ajuntament, entre les quals destaquem les següents:

  • L’entitat ha de completar la informació que s’ofereix en la memòria del Compte General, recollint les referències amb les notes explicatives, ampliant la informació de la nota relativa a les despeses amb finançament afectat i els compromisos de despeses i ingressos d’exercicis posteriors.
  • L’Ajuntament ha de procedir, d’acord amb el que s’estableix en l’apartat 17 de les normes de reconeixement i valoració de la ICAL, a un estudi sobre la viabilitat de les demandes judicials pendents de sentència i realitzar las provisions que corresponguen o si és el cas informar-ne en la memòria.
  • S’ha d’investigar l’origen del saldo creditor del compte d’immobilitzat del balanç i dels saldos deutors dels comptes de passiu del balanç.
  • Han de realitzar-se els processos selectius corresponents per a cobrir les places vacants en el departament d’intervenció i tresoreria, àrees d’especial transcendència per al funcionament correcte de la gestió economicofinancera de l’Ajuntament.
  • L’Ajuntament ha de disposar d’un manual de funcions i responsabilitats de l’àrea de tresoreria, en el qual especifique la seua organització i les funcions assignades, especialment dels cobraments en efectiu.
  • S’hauria d’aprovar un manual de procediments en l’àmbit de la contractació que recollira l’adaptació a l’entitat de les diferents fases de tramitació de l’expedient, preparació, licitació, adjudicació, formalització i execució del contracte, amb la determinació de les funcions i els procediments de revisió interna de les actuacions de les diferents persones que intervenen en l’expedient.

Per a vore l'informe complet, feu clic ací

 

 NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.