28 April 2022 Informes

Informe de fiscalització de diversos aspectes de la gestió de l’Ajuntament de Carcaixent. Exercicis 2020 i 2021

València, 28 d'abril de 2022.- La Sindicatura de Comptes ha realitzat un informe de fiscalització dels exercicis 2020 i 2021 de l’Ajuntament de Carcaixent, en el qual destaquen les conclusions i recomanacions que figuren a continuació.

Conclusions sobre el compliment de requeriments legals i reglamentaris

Com a resultat del treball efectuat s’han posat de manifest determinats incompliments significatius de la normativa aplicable a la gestió dels fons públics, entre els quals destaquen els següents:

  • La intervenció municipal no ha realitzat la fiscalització plena posterior de les despeses sotmeses a fiscalització limitada, així com les preceptives actuacions comprovadores posteriors en matèria d’ingressos, que han de realitzar-se en substitució de la fiscalització prèvia.
  • En relació amb les objeccions de l’exercici 2020, no s’ha donat compte al Ple de les resolucions de l’alcalde-president de l’Ajuntament contràries a les objeccions de la intervenció municipal.
  • L’Ajuntament no disposa d’un inventari actualitzat de béns i drets, circumstància que suposa diversos incompliments de la normativa vigent, perquè no s’ha autoritzat l’inventari, no es realitzen les rectificacions anuals i no s’ha remés a la Generalitat i a l’Administració de l’Estat.
  • La tramitació i aprovació del pressupost de l’exercici 2020 es va realitzar incomplint de manera notòria els terminis establits i l’entitat no va aprovar el pressupost de l’exercici 2021, circumstàncies que representen un incompliment rellevant de la normativa vigent.

Fiscalització de la contractació

Com a resultat del treball de fiscalització de la contractació en l’exercici 2020, s’han posat de manifest determinats incompliments significatius de la normativa aplicable, entre els quals es poden citar els següents:

  • Els contractes que correspon aprovar i adjudicar a la Junta de Govern Local, en virtut de la delegació de competències de l’alcalde, els aprova i adjudica sistemàticament l’alcalde, sense que s’haja recorregut a l’avocació obligatòria.
  • Un contracte relatiu a les obres de construcció de nínxols en cementeri municipal es va adjudicar directament al contractista per mitjà de la tramitació d’emergència, quan no es donaven els requisits legals per a això. En aquest contracte, d’altra banda, els informes jurídics que serveixen de base per a l’aprovació de l’expedient a través de tramitació d’emergència i per a alçar les objeccions de la intervenció municipal respecte a la utilització d’aquest procediment els emet un funcionari que no és el competent, d’acord amb la normativa establida per a això.
  • En el contracte relatiu al servei d’ajuda domiciliària a la dependència no s’estableix cap criteri d’adjudicació vinculat amb el preu o el cost econòmic del contracte.
  • En el contracte per la compra de dos vehicles híbrids per a la policia local, els criteris d’adjudicació establits i les circumstàncies concurrents per a la selecció del contractista no permeten concloure que s’haja seguit un procediment objectiu en la contractació, amb incompliment dels principis d’igualtat de tracte i no discriminació entre licitadors.

Recomanacions

En l’informe de fiscalització es recullen diverses recomanacions amb la finalitat de millorar la gestió economicofinancera de l’Ajuntament de Carcaixent, entre les quals destaquen les següents:

  • S’ha de procedir a la liquidació de l’organisme autònom Conservatori Professional Mestre Vert, una vegada culminada la cessió a la Generalitat, en compliment del que es disposa en l’Acord del Consell de 22 de desembre de 2017.
  • És necessari incloure informació actualitzada en el lloc web de l’entitat sobre la informació pressupostària, com ara l’execució trimestral del pressupost.
  • L’Ajuntament ha d’elaborar els seus pressupostos de manera adequada, a fi que totes les dotacions de crèdits siguen suficients per a fer front a les despeses de l’exercici que siguen necessàries per al funcionament ordinari de l’entitat, sense haver de recórrer al mecanisme de reconeixement extrajudicial.
  • L’Ajuntament hauria d’aprovar una fórmula per al criteri d’adjudicació del preu oferit que assegure la selecció de la millor oferta en la relació qualitat-preu.
  • L’Ajuntament hauria de planificar adequadament les necessitats de contractació amb la finalitat d’evitar haver de recórrer als contractes menors amb la finalitat de continuar cobrint una prestació mentre finalitza la tramitació i formalització d’un contracte licitat amb el mateix objecte que el contracte menor.

Per a vore l'informe complet, feu clic ací

 

NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.