11 December 2023 Informes

Informe de fiscalització de diversos aspectes de l’activitat economicofinancera de l’Ajuntament de Mislata. Exercicis 2021-2022

València, 11 de desembre de 2023.- La Sindicatura de Comptes  ha realitzat una fiscalització de diversos aspectes de la gestió de l’Ajuntament de Mislata corresponent als exercicis 2021-2022, que ha posat de manifest determinats incompliments, i de la qual es deriven una sèrie de recomanacions per a millorar la gestió economicofinancera de l’Ajuntament.

Conclusions del control formal de la rendició de comptes i de la revisió financera

A continuació, es detallen els incompliments observats:

  • La composició i la valoració de l’immobilitzat material no es troben conciliades al tancament de l’exercici 2021 amb l’inventari municipal. Aquest inventari està pendent d’actualització des de l’exercici 1999. En conseqüència, no va ser calculada l’amortització de l’immobilitzat material en l’exercici 2021, per la qual cosa desconeixem l’impacte que puga tindre en el compte del resultat economicopatrimonial i en el balanç a 31 de desembre de 2021. Tampoc s’ha avaluat si hi ha indicis que algun element d’immobilitzat es trobe deteriorat, fet que incompleix el que s’estableix en les normes de reconeixement i valoració del PGCPAL [1].
  • En l’apartat 5 de l’apèndix 2 es mostra la informació que hauria de formar part de la memòria dels comptes anuals i que no ha sigut emplenada per l’ajuntament en l’exercici 2021.

Conclusions sobre el compliment de requeriments legals i reglamentaris

Entre els incompliments més significatius sobre requeriments legals podem destacar:

  • L’aprovació dels pressupostos dels exercicis 2021 i 2022 s’ha produït amb retard respecte el termini previst en la normativa.
  • Un dels expedients de modificació pressupostària de 2021, seleccionat per a la seua revisió detallada, no ha pogut ser facilitat per l’Ajuntament. Aquest fet suposa una limitació a l’abast del nostre treball de fiscalització.
  • Las bases d’execució estableixen la substitució de la fiscalització prèvia dels drets per la presa de raó. No obstant això, l’òrgan interventor no ha realitzat el control financer posterior d’aquests, tal com disposen l’article 219.4 del TRLRHL i l’article 9 de l’RCI [2].
  • L’Ajuntament no ha realitzat el control financer a posteriori ni el control d’eficàcia establit en els articles 220 i 221 del TRLRH i en la base 41a d’execució del pressupost. En relació amb el control financer a posteriori, el Pla Anual de Control Financer preveia la revisió de despeses de personal i la contractació de serveis i subministraments de tracte successiu, qüestions que no s’han fet.
  • Tampoc s’han realitzat les auditories de compliment i operativa de la societat mercantil NEMASA, fet que incompleix el que es preveu per l’article 29 de l’RCI.
  • El saldo d’un compte l’import del qual ascendeix a 58.876 euros, denominat “Caixa restringida”, que forma part de la Tresoreria, no està adequadament suportat. L’Ajuntament no ha facilitat la documentació pertinent per a acreditar la naturalesa i l’import de l’actiu comptabilitzat. Per tant, no podem expressar una opinió sobre la seua existència i valoració adequada.

Fiscalització de la contractació

Com a resultat del treball de fiscalització de la contractació desenvolupat per la Sindicatura es conclou que l’activitat contractual de l’exercici 2022 de l’Ajuntament de Mislata resulta conforme, en els aspectes significatius, amb la normativa aplicable a la gestió dels fons públics. No obstant això, s’han posat de manifest els incompliments de la normativa que s’indiquen a continuació:

  • L’elecció de la fórmula de valoració de les ofertes econòmiques, que consta en els plecs dels expedients analitzats, no està justificada en l’expedient com ordena l’article 146.2 de l’LCSP.
  • L’Ajuntament de Mislata incompleix el que s’estableix en l’article 8.1, apartats a i b, de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, al no haver publicat en el seu portal de transparència la informació relativa a les dades estadístiques sobre el percentatge en volum pressupostari de contractes adjudicats a través de cada un dels procediments previstos en la legislació de contractes del sector públic.

Recomanacions

Finalment, en l’Informe s’inclouen diverses recomanacions per a millorar la gestió economicofinancera de l’Ajuntament, entre les quals destaquem les següents:

  • S’ha de dotar la Intervenció dels mitjans materials i humans suficients per al desenvolupament de les funcions que té atribuïdes per a evitar les excepcions descrites en els apartats 3.c, d i e de l’Informe.
  • Ha d’elaborar-se un manual de funcions i responsabilitats de l’àrea de tresoreria, en el qual s’especifique la seua organització i les funcions assignades amb la finalitat de millorar el control intern de l’àrea.
  • En relació amb els pagaments a justificar, l’Ajuntament ha de depurar els saldos pendents de cancel·lar procedents de l’exercici 2019 i agilitzar el procediment de justificació dels lliuraments a justificar realitzats.
  • S’hauria d’aprovar un manual de procediments en l’àmbit de la contractació, que recollira l’adaptació a l’entitat de les diferents fases de tramitació de l’expedient, amb la determinació de les funcions i els procediments de revisió interna de les actuacions de les diferents persones o departaments que intervenen en l’expedient.


[1] Pla General de Comptabilitat Pública adaptat a l’Administració Local aprovat per mitjà de l’Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre. 

[2] Reial Decret 424/2017, de 28 d’abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local.


Per a vore l'informe complet, feu clic ací: Informe de fiscalització de diversos aspectes de l’activitat economicofinancera de l’Ajuntament de Mislata. Exercicis 2021-2022


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir l’informe complet per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.