16 December 2021 Informes

Auditoria operativa de l’activitat creditícia de l’Institut Valencià de Finances. Exercici 2020

València, 16 de desembre de 2021.- La Sindicatura de Comptes ha realitzat una auditoria de la gestió de fons, avals i ajudes per l’Institut Valencià de Finances en 2020. L’abast d’aquesta auditoria s’ha centrat a avaluar amb criteris d’auditoria operativa:

  1. El grau d’implantació en 2020 del model de govern corporatiu que estableix el Reglament d’Organització i Funcionament (ROF) de l’IVF aprovat a l’agost de 2018.
  2. La concessió de les operacions de finançament l’any 2020.
  3. El seguiment que es realitza sobre les operacions concedides en anys anteriors.

Conclusions

Entre les conclusions extretes del treball realitzat destaquem les següents, a més de les xifres clau incloses en l’apartat específic de l’Informe:

  1. La norma que regula el sistema de govern corporatiu de l’IVF (article 4.7 del ROF) va ser aprovada a l’agost de 2018, però no ha sigut fins a 2020 quan ha començat a implantar-se de manera efectiva tal com es va dissenyar. A pesar del retard en la posada en marxa d’aquest model, l’estructura actual replica les millors pràctiques del sistema financer espanyol i podrà contribuir a mitjà termini a millorar la gestió del risc de l’activitat creditícia de l’entitat.
  2. L’entitat ha contribuït l’any 2020 a pal·liar els efectes de la pandèmia COVID-19 en el sector productiu de la Comunitat Valenciana, ja que ha duplicat el finançament concedit respecte a 2019. L’IVF ha tramitat les operacions de finançament bonificat de conformitat amb la política de gestió de riscos de l’entitat, que està d’acord a grans trets amb els principis de bona gestió financera: prudència, diligència i transparència. Tot i que el procediment reglat de la concessió és de concurrència no competitiva.
  3. La política interna de l’entitat preveu aspectes clau per a garantir un seguiment estructurat i oportú del risc de crèdit derivat d’operacions concedides amb anterioritat a l’exercici 2020. Això no obstant, alguns d’aquests aspectes han de ser objecte de revisió i, si és el cas, d’enfortiment, per mitjà de l’assignació de recursos suficients que garantisquen les bones pràctiques del sector.

Recomanacions

Entre les recomanacions que hem inclòs en el nostre informe, cal esmentar que l’estructura actual de govern corporatiu és susceptible de millora en alguns aspectes, como ara autoavaluar periòdicament l’acompliment del Consell General i del director general; detallar i ampliar en un reglament específic les regles de funcionament i el règim intern del Consell General; i incorporar criteris de diversitat per a avaluar la idoneïtat dels consellers.

Addicionalment, també recomanem que l’entitat incloga en la “Política de gestió del risc del crèdit de l’IVF” (PGR) models normalitzats d’informes d’anàlisi de risc viu i llindars per a aprovar les operacions de reestructuració o refinançament. Finalment, a l’efecte de millorar el seguiment del risc viu, recomanem que l’IVF establisca un pla realista de posada al dia de les disposicions de la PGR vigent, per trams concrets d’operacions i assignant-los unes dates aproximades.


Per a vore l'informe complet, feu clic ací.


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.