2 June 2020 Corporatiu

Les institucions fiscalitzadores afronten els nous reptes i mantenen el seu compromís amb l'exercici del control de la gestió pública en temps de pandèmia

Reunió de la Comissió de Coordinació dels Presidents del Tribunal de Comptes i els Òrgans de Control Extern de les Comunitats Autònomes

•          Les Institucions de Control Extern han continuat treballant amb regularitat durant la vigència de l'estat d'alarma declarat pel brot de COVID-19. Per a això, han adoptat les mesures necessàries i efectuat les adaptacions precises per al desenvolupament de la seua activitat, optant pel treball no presencial i la utilització de les eines informàtiques. 

•          Els presidents destaquen la rellevància que en aquest context adquireixen les funcions de control que les institucions fiscalitzadores tenen atribuïdes, així com els reptes que per a elles planteja. 

•          Les actuacions fiscalitzadores relacionades amb la gestió economicofinancera de les mesures adoptades per les administracions públiques amb motiu de la crisi sanitària que vagen a desenvolupar el Tribunal de Comptes i cadascun dels OCEx s'inclouran en els seus respectius programes de fiscalització. 

•          Les Institucions ressalten el valor de la coordinació i la col·laboració en el desenvolupament d'actuacions fiscalitzadores, afavorint l'eficiència i l'abast del control.

Madrid, 2 de juny de 2020.- La Comissió de Coordinació dels Presidents del Tribunal de Comptes i dels Òrgans de Control Extern de les Comunitats Autònomes (OCEX) celebraren ahir la seua reunió semestral, mitjançant videoconferència, en la què s’abordaren els punts que figuren a continuació.

Satisfacció amb els resultats en aquesta situació extraordinària

Durant la jornada, els presidents van debatre sobre les mesures adoptades per a organitzar la gestió interna de les seues institucions i l'execució dels treballs en el període de vigència de l'estat d'alarma acordat amb motiu de la crisi del COVID-19. Es va destacar l'esforç realitzat per a adaptar a aquest context l'activitat dels seus òrgans de govern i del personal, havent-se optat per un sistema generalitzat de treball no presencial, la celebració de reunions virtuals i l'obtenció i l'intercanvi d'informació a través de procediments electrònics. Els presidents es mostraren satisfets dels resultats obtinguts durant aquesta situació extraordinària, en la qual les institucions han continuat operant amb regularitat, han respost amb agilitat en la implantació de les adaptacions precises, han continuat desenvolupant les seues activitats i han aprovat informes de fiscalització, que han sigut remesos a les Corts Generals i als parlaments autonòmics.  En aquest punt, l’ús avançant de les eines informàtiques de l’auditoria sense papers implantades fa temps per la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana han facilitat l’execució de la seua tasca fiscalitzadora en temps i forma.

Així mateix, els presidents van abordar les mesures que, a la vista de l'evolució de la crisi sanitària i de la flexibilització de les disposicions acordades, s'estan planificant en cadascuna d'aquelles per a la reincorporació del personal, en el seu moment, als centres de treball, la qual cosa es durà a terme de manera progressiva i escalonada i amb totes les garanties ateses les recomanacions sanitàries.

Celeritat i eficàcia gràcies a la implantació de les TICs

Durant la reunió es va evidenciar també el valor de l'aposta decidida que venen realitzat les institucions fiscalitzadores per la modernització i la implantació de les Tecnologies de la Informació, i que els ha permés afrontar amb celeritat i eficàcia aquesta situació extraordinària, reiterant-se la voluntat de continuar en aquesta obstinació. També es va posar de manifest com la gestió pública té una gran dependència dels sistemes d'informació i les comunicacions, així com la necessitat de mantindre una adequada ciberhigiene i un sòlid sistema de protecció davant dels ciberatacs. En aquest terreny la Sindicatura és capdavantera gràcies a la creació en 2008 de la Unitat d'Auditoria de Sistemes d'Informació (UASI), un referent a nivell estatal en la modernització dels sistemes de control i rendició de comptes i en la vigilància enfront dels ciberatacs.

A propòsit de millorar la gestió de la ciberseguretat dels ajuntaments, la Sindicatura ve portant a terme informes d’auditoria dels controls bàsics de ciberseguretat en una selecció de consistoris de la Comunitat Valenciana, així com una auditoria horitzontal sobre la implantació de l’administració electrònica en col·laboració amb el Tribunal de Comptes. 

Atents als nous reptes de transparència i rendició de comptes

En la reunió es va posar de manifest com la pandèmia del COVID-19 planteja grans desafiaments i està requerint una forta implicació de les administracions públiques, la qual cosa genera, al seu torn, un gran impacte en la gestió i en la despesa pública.

Es va destacar la rellevància que en aquest context adquireixen les funcions de control que les institucions fiscalitzadores tenen atribuïdes, i l'exercici de les quals redundarà en la transparència i en la rendició de comptes de la gestió d'aquesta crisi. És un deure i un compromís d'aquestes institucions mantindre's atentes als nous reptes i als assumptes emergents, i atendre les demandes dels parlaments i de la societat, reforçant els controls de legalitat, financers i operatius, buscant noves solucions i recomanant mesures que, des de l'àmbit de la normativa o de les pràctiques de gestió, redunden en la millora de la gestió.

Per part de la Sindicatura de Comptes, aquesta implicació queda ben palesa  en la recent publicació d’un nou document tècnic per al Manual de Fiscalització 2020 sobre el tractament del efectes de la pandèmia en els comptes anuals de 2019.

Identificar àrees de risc i col·laborar per evitar llacunes de control

Durant la reunió també es va acordar que les actuacions fiscalitzadores relacionades amb la gestió de les mesures adoptades per les entitats públiques amb motiu de la crisi sanitària del COVID-19 que es duguen a terme pel Tribunal de Comptes i per cadascun dels OCEX, s'inclouran oportunament en els seus respectius programes de treball. Aquests programes s'elaboren atenent les àrees de risc que s'identifiquen en la gestió pública i procuren atendre àmbits d'actualitat.

En aquest sentit, la Sindicatura ja va publicar la setmana passada la recent ampliació del seu Programa Anual de 2020 amb Informe de fiscalització de les ajudes de la Generalitat a treballadors i treballadores a conseqüència de la COVID-19.

Per últim, es va deixar constància de que la situació generada pel COVID-19 fa que la col·laboració i la coordinació d'actuacions de les institucions de control extern resulten especialment rellevants per a evitar duplicitats o llacunes en el control i per a procurar que aquest siga més eficient i ampli en tot el territori nacional. L'intercanvi d'informació sobre els respectius programes de fiscalització, la definició d'estratègies i enfocaments compartits, l'establiment de criteris i eines comunes i el manteniment d'un flux continu de comunicació contribueixen a fer més efectiu el treball realitzat per cadascuna d'elles en l'exercici de les seues competències.