27 April 2023 Corporatiu

La Sindicatura imparteix un curs per a periodistes sobre el seu funcionament i els conceptes clau de les seues fiscalizacions

València, 27 d’abril de 2023.-  Un grup de periodistes participaren ahir en el curs sobre com funciona la Sindicatura de Comptes, quina és la seua tasca i el significat dels conceptes clau de les seues fiscalitzacions, impartit a València, a la pròpia seu de la institució. Aquesta formació, que es ve realitzant periòdicament també a Castelló i a Alacant, aprofundeix en aspectes que són importants per a la correcta comunicació de la tasca fiscalitzadora de la Sindicatura. 

El curs va tindre una durada de tres hores i es va dividir en dues sessions formatives, una impartida pel síndic major, Vicent Cucarella, sobre el funcionament i la tasca de la institució, i altra a càrrec de l’auditor Joaquín Izquierdo sobre els conceptes bàsics i la terminologia clau dels treballs de fiscalització. Varen estar acompanyats del síndic Antonio Mira-Perceval i del secretari general, Lorenzo Pérez, que també explicaren alguns punts i ajudaren a respondre les qüestions que plantejaren els periodistes.

Les presentacions despertaren l’interès dels professionals, que feren quantes preguntes els sorgiren, tot expressant la seua satisfacció amb la claredat de l’explicació i la utilitat dels continguts exposats a l'hora de desenvolupar la seua tasca. Així mateix, els membres del Consell han valorat molt positivament la realització d’aquest curs, que ha complit amb el seu objectiu d’oferir als periodistes les eines necessàries perquè puguen entendre el treball fiscalitzador de la Sindicatura i comunicar-lo de la millor manera.

Un complet repàs per la tasca de la Sindicatura

Cucarella va explicar, amb concreció i dinamisme, tot el que abasta la tasca de la Sindicatura, tot començant per com funcionen la institució i el seu Consell, un òrgan col·legiat format pels tres síndics, amb veu i vot per igual, i el secretari general, que té veu, però no vot. També va contar com es treballa a la institució, on els informes de fiscalització són el resultat d’un treball coral dels equips d’auditoria; quin és el seu paper en el control de les entitats públiques i com són les relacions amb altres organismes com les Corts, la resta d’òrgans de control extern autonòmic (OCEX), el Tribunal de Comptes o EURORAI, l’Organització Europea de les Institucions Regionals de Control Extern del Sector Públic, que té la seua Secretaria General Permanent a la Sindicatura.

Cucarella va repassar els errors més freqüents en les denominacions i responsabilitats dels síndics a través d’exemples apareguts als mitjans. Alhora, parlà també de les fites més destacables de la Sindicatura, que ha sigut pionera, entre d’altres, a fer informes d’auditoria operativa i auditories de sistemes d’informació, avançar en la implantació de l’administració electrònica i en l’auditoria sense papers, confeccionar un manual amb guies pràctiques de fiscalització obert a tots, elaborar un inventari permanent d’ens fiscalitzables (INVENS) o recopilar tota la informació pressupostària d’un govern autonòmic (BADESPAV). Fites que li han valgut el reconeixement de la resta d’OCEX, que el consideren un referent en tots aquests àmbits.

Per últim, Cucarella va repassar els aspectes més novedosos de la nova Llei de la Sindicatura, reformada en 2017. Punts com, per exemple, que atorga a la institució la possibilitat d’imposar multes coercitives per als casos de no remissió de la informació sol·licitada o d’incompliment dels terminis fixats; o les condicions en l’elecció de síndics i síndiques, que seran escollits per sis anys renovables a sis més, així com del síndic major, el qual només podrà ser triat per un període de sis anys no renovable. Açò explica que en estos moments cap dels tres síndics puga quedar-se en el lloc que ocupa actualment, però el síndic major, que ocupa el càrrec des de 2016, sí que puga ser reelegit com a síndic.

Terminologia i conceptes rellevants contats amb claredat

Per la seua part, l’auditor Joaquín Izquierdo va exposar les principals claus dels informes de fiscalització i els conceptes més significatius que inclouen. Aspectes essencials com entendre l’opinió expressada pels auditors, el nivell de seguretat de les fiscalitzacions, el fonament de l’auditoria i les excepcions expressades, així com identificar les particularitats en la fiscalització del Compte General de la Generalitat o del Compte General d’una Entitat Local, varen ser exposades d’una forma amena per l’auditor qui, a més, repassà els principals conceptes d’un balanç comptable. Alhora, va posar èmfasi en alguns termes d’especial relleu en els informes de fiscalització que de vegades no s'interpreten correctament com el romanent de tresoreria, els expedients de rescabalament per enriquiment injust, la caixa fixa, les despeses pendents d’aplicar al pressupost, l’estabilitat pressupostària o la sostenibilitat financera.

Com a expert en la realització d’auditories operatives, sobre les quals ha impartit nombrosos cursos, Izquierdo va aprofundir en aquesta figura, que revisa de forma independent, objectiva i fiable si les accions dels ens fiscalitzats operen de conformitat amb els principis d’economia, eficiència i eficàcia –que regeixen tots els treballs de fiscalització de la Sindicatura– i si existeix marge de millora. La Sindicatura –com havia explicat el síndic major en la seua presentació– va ser pionera i és un referent en l’elaboració d’aquest tipus d’informes, que ve realitzant des de 1992. Més de 50 auditories de tots els àmbits han sigut elaborades des d’aleshores i membres de la Sindicatura, com el propi Joaquín Izquierdo, han compartit els coneixements amb altres OCEX i en seminaris nacionals i internacionals. 

Per últim, Izquierdo va explicar en que consisteixen les auditories de sistemes de la informació, que analitzen entre d’altres, aspectes tan importants com els controls de ciberseguretat o l’ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en els ens auditats. Aquesta tasca, en la qual la Sindicatura també n’és pionera, és realitzada per la Unitat d’Auditoria de Sistemes d’Informació (UASI), que està operativa des de 2008 i també és altre referent estatal en la modernització dels sistemes de control i rendició de comptes.