31 May 2022 Informes

Informe de seguiment de les recomanacions realitzades en l’informe d’auditoria dels controls bàsics de ciberseguretat de l’Ajuntament d’Alcoi de l’any 2020

València, 31 de maig de 2022.- La transformació digital que estan experimentant totes les administracions públiques i la seua interconnexió a través de complexes xarxes informàtiques les exposa d’una manera cada vegada més intensa a amenaces provinents del ciberespai. Això origina un increment dels riscos associats als sistemes d’informació que sustenten els serveis públics i, per tant, a la informació que manegen. De fet, las entitats locals han sigut un dels objectius més afectats per les recents onades de ciberatacs.

Atesa aquesta realitat, i en sintonia amb el seu pla estratègic actual, la Sindicatura de Comptes ha fet un treball de seguiment dels controls bàsics de ciberseguretat (CBCS) de l’Ajuntament d’Alcoi respecte a la situació mostrada en l’auditoria de l’any 2020.

Conclusions

Encara que s’han fet progressos des de la nostra auditoria anterior i s’han atés parcialment les nostres recomanacions, l’índex de maduresa general dels controls bàsics de ciberseguretat és insuficient i ha de millorar.

L’índex de maduresa general dels CBCS mostra un valor del 58,8%, per la qual cosa l’Ajuntament ha d’adoptar mesures amb la finalitat d’aconseguir l’objectiu del 80%. A pesar de la millora experimentada des de l’índex de maduresa del 47,3% identificat en la nostra auditoria de 2020, el nivell d’efectivitat en els controls analitzats és insuficient. Hi ha possibilitats clares de millora per a aconseguir els nivells exigits per l’Esquema Nacional de Seguretat per a la protecció dels sistemes d’informació, especialment en els controls que presenten deficiències significatives.

L’Ajuntament d’Alcoi té establida una acceptable governança de la ciberseguretat, però ha de reforçar el suport en forma de recursos pressupostaris dedicats a la seguretat de la informació.

Així mateix, la nostra revisió també ha posat de manifest un grau de compliment insuficient quant a l’adequació a les normes legals relacionades amb la seguretat de la informació. L’informe assenyala diversos aspectes sobre els quals s’ha d’actuar per a una ràpida esmena. Respecte de l’Esquema Nacional de Seguretat, l’Ajuntament ha d’atendre i solucionar les no conformitats identificades en l’auditoria de compliment realitzada l’any 2021. En relació amb la protecció de dades personals, l’Ajuntament ha d’elaborar el registre d’activitats de tractament i publicar-lo.

Recomanacions

També hem efectuat una sèrie de recomanacions amb el propòsit de contribuir a esmenar les deficiències observades i millorar els procediments de gestió de la ciberseguretat de l’Ajuntament, entre les quals aconsellem implantar de manera general en tots els sistemes de l’entitat el procediment aprovat existent per a la gestió d’usuaris amb privilegis d’administració, millorar i aprovar el procediment de seguretat elaborat per a la identificació i solució de vulnerabilitats, i aplicar de manera efectiva els principis i les mesures per al tractament de registres d’activitat que són detallats en el procediment de gestió d’usuaris aprovat.


Per a vore l'informe complet, feu clic ací

 

NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.