25 October 2019 Informes

Informe de fiscalització del Consorci per a l’Execució del Pla Zonal de Residus de l’Àrea V3 (CVI). Exercici 2017


Tot seguit s’ofereix un resum de l’esmentat informe.

RESUM

La fiscalització del Consorci d’Execució del Pla Zonal de Residus de l’Àrea de Gestió V3 (Consorci) corresponent a l’exercici 2017 ha consistit en una auditoria financera de seguretat raonable dels comptes anuals i, si és el cas, en la formulació de conclusions sobre l’adequació a la legalitat de les operacions revisades.

En el Consorci, que es constitueix en 2005, participen 61 municipis de cinc comarques, als quals correspon el 60% dels vots de l’Assemblea; la Generalitat hi participa amb un 25% dels vots i la Diputació Provincial de València, amb un 15%.

La principal activitat del Consorci és la prestació als ajuntaments consorciats del servei de tractament i eliminació dels residus, que es finança fonamentalment amb una taxa mediambiental, regulada pel mateix Consorci (18,7 milions d’euros en 2017).

Aquest servei es presta per mitjà de gestió indirecta, a través d’un contracte de concessió d’obra pública subscrit en 2007 i amb una duració de 20 anys, que no inclou el lliurament al Consorci de les instal·lacions quan s’acaben, atés que els terrenys són propietat de l’adjudicatari en acabar la concessió, segons l’opció triada per l’Assemblea.

Els cànons de tractament que es paguen a la concessionària pugen al voltant de 14 milions d’euros anuals i constitueixen la principal despesa del Consorci.


En el nostre informe d’auditoria financera emetem una opinió favorable amb tres excepcions:

  • No hi figuren comptabilitzades les cessions dels terrenys per als ecoparcs, efectuades pels ajuntaments.
  • Els deutes del balanç al tancament de 2017 estan infravalorats en un total de 4,3 milions d’euros.
  • La memòria aprovada és incompleta.


En la fiscalització de compliment de legalitat dels fons destaca:

1)      La falta d’adscripció en els estatuts del Consorci de l’Administració de la qual ha de dependre, com exigeix la normativa, que representa una indeterminació del seu règim jurídic, pressupostari, comptable i de control.

2)      Debilitats rellevants en l’exercici del control intern.

3)      La base imposable de la taxa de serveis ambientals acordada pel Consorci supera els costos reals o previstos, de manera que s’incompleix la normativa local en considerar com a cost una recaptació menor de la taxa pels crèdits incobrables.

4)      Les retribucions i la provisió de determinats llocs de treball no es van ajustar a la normativa aplicable.

5)      Múltiples incidències en el contracte de concessió d’obra pública:

-   No hi consta l’acta de la mesa de contractació de 2 de novembre de 2006, amb la proposta d’adjudicació, signada pels seus components. Tampoc hi figura l’autorització per a l’absorció d’una de les empreses integrant de l’UTE concessionària de les plantes per un dels licitadors que no van resultar adjudicataris, exigida per la normativa de contractació.

-   Les despeses de valorització i tractaments de residus i gestió d’ecoparcs que constitueixen la major despesa del Consorci no estan prou suportats per tarifes o cànons degudament formalitzats.

-   El concessionari no assumeix risc d’explotació ni cap demanda, ja que els cànons que rep són superiors quan es tracta menor volum de residus en 2008 i 2011. L’Assemblea del Consorci acorda un ajornament del preu del contracte, prohibit per la legislació contractual, a través d’un préstec de 15,2 milions d’euros a 20 anys del cànon meritat abans de la construcció de les plantes.

6)      En el contracte d’assistència tècnica de control ambiental per al seguiment del contracte de concessió:

-   La fórmula de valoració del preu prevista en el plec no garanteix que els criteris objectius tinguen preponderància en la valoració i, per tant, que se seleccione l’oferta més avantatjosa.

-   El Consorci ha pagat la quantitat de 110.252 euros per la realització d’analítiques de laboratori que es troben incloses entre les despeses a càrrec de l’adjudicatària. La concessionària ha reintegrat aquest import com a conseqüència de la nostra fiscalització.

A més, s’efectuen deu recomanacions per a millorar la gestió: pressupostària i comptable, de personal i contractació, dels ingressos, mediambiental i de transparència.


DENOMINACIÓ ANTERIOR

DENOMINACIÓ ACTUAL

Consorci per a Execució del Pla Zonal VI, VII i IX

Consorci per a l’Execució del Pla Zonal 4, Àrea V3, conegut com a

 Consorci València Interior

           


2 plantes de residus: Llíria i Caudete de las Fuentes en marxa des de 2013/2014

1 abocador a Caudete de las Fuentes

1 planta de transferència a Xiva en marxa des de 2014

ecoparcs mòbils i 25 ecoparcs fixos

 

 

   Per veure l'Informe complet feu clic ací

 

NOTA

 Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre Informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.