28 November 2022 Informes

Informe d’auditoria de sistemes d’informació de l’Agència Tributària Valenciana. Exercici 2021

València, 28 de novembre de 2022.- La Sindicatura de Comptes ha revisat el control intern i els sistemes d’informació de l’Agència Tributària Valenciana (ATV o l’Agència) que donen suport a la gestió dels ingressos tributaris de l’exercici 2021 i ha proporcionat una avaluació sobre el seu disseny, sobre la seua eficàcia operativa i sobre el compliment de la normativa bàsica relativa a la seguretat de la informació.

En relació amb el control intern en el procés de gestió tributària, el treball realitzat enguany s’ha centrat en dos subprocessos específics de la gestió de l’impost de transmissions patrimonials (ITP), en concret, la caducitat de procediments i prescripció del dret de l’Administració a liquidar i els controls relacionats amb el pagament de les autoliquidacions presentades.

La principal conclusió que extraiem del nostre treball és que el nivell de control existent en els subprocessos analitzats és raonable, però hi ha clares oportunitats de millora que requereixen recursos addicionals per a dur-les a terme.

Les deficiències més destacades que hem observat han sigut les següents:

  • Els controls existents per a reduir el risc de caducitat de procediments i prescripció són insuficients i se n’ha d’escometre la millora, aspecte que ja vam posar de manifest en el nostre informe de l’exercici 2020.
  • Els controls en la gestió de les autoliquidacions presentades i que no han sigut efectivament pagades presenten debilitats, tant en el disseny i la implementació com en l’eficàcia operativa.
  • L’operativa que cal seguir respecte als deutes que es produeixen en els comptes de recaptació de tributs (aspecte recollit en el plec de prescripcions tècniques per a la contractació de serveis financers a la Generalitat i el sector públic definits per la Tresoreria de la Generalitat) no es troba prou desenvolupada ni el seu contingut alineat amb el Decret 182/2014, del Consell de la Generalitat, que regula el funcionament dels comptes restringits.

La revisió dels controls generals de tecnologies de la informaciórelatius als controls d’accés als sistemes d’informació i sobre els controls dedisponibilitat de les dades i sistemes ha posat de manifest que, a pesar delsavanços realitzats per l’ATV durant l’exercici 2021, persisteixen determinatsriscos significatius no coberts per controls efectius. 

La revisió del compliment de la normativa en matèria de seguretat de la informació ha posat de manifest l’existència de determinats incompliments, per la qual cosa és imprescindible que l’ATV impulse de manera decidida el projecte d’adequació a l’ENS, segons el que s’estableix en el Reial Decret 311/2022, de 3 de maig, que el regula, ja que és responsabilitat dels òrgans de govern de l’Agència facilitar els mitjans i recursos necessaris per a això.

Respecte al control formal de la rendició de comptes, hem conclòs que la informació que contenen els comptes anuals de l’exercici 2021 i la seua presentació són conformes amb la normativa.

Recomanacions

En l’informe realitzem diverses recomanacions tendents a esmenar les deficiències de control intern observades tant en el procés de gestió tributària com en la revisió dels controls generals de tecnologies de la informació. D’aquestes recomanacions destaquem les següents:

  • Impulsar el projecte orientat a la definició d’indicadors i alarmes que permeta millorar l’eficàcia i l’eficiència dels controls sobre el procediment de gestió tributària.
  • Enrobustir el marc de control aplicat sobre la presentació i el pagament de les autoliquidacions i liquidacions. Per a això, es recomanen actuacions com ara completar els procediments de gestió, formalitzar controls a posteriori de les autoliquidacions i liquidacions amb ingrés presentades i que no han sigut efectivament ingressades i la revisió de la normativa que regeix el funcionament dels comptes restringits de recaptació de la Generalitat.
  • Enrobustir els controls relacionats amb el registre d’activitat i la política d’auditoria de l’aplicació TIRANT. Fonamentalment, s’ha de definir una política que reculla els criteris que ha de complir aquest registre (què es registrarà, durant quant de temps, etc.) i implementar els controls corresponents a nivell tècnic i organitzatiu.
  • Impulsar els projectes iniciats per a eliminar els privilegis de total funcionalitat en TIRANT concedits a personal dedicat a tasques de desenvolupament i implantar entorns per a aquesta finalitat que no tinguen accés a les bases de dades de producció.

Finalment, hem posat de manifest que els recursos humans i tecnològics de l’ATV són clarament insuficients per a esmenar les deficiències existents i millorar els procediments de gestió tributària i els controls. La situació actual no facilita la gestió i la millora de la recaptació ni la lluita contra l’elusió fiscal, per la qual cosa considerem necessari que es prenguen les mesures pertinents per a donar solució a aquesta situació.


Per a vore l'informe complet, feu clic ací: Informe d'auditoria de sistemes d'informació de l'Agència Tributària Valenciana. Exercici 2021

 

NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.