30 March 2023 Informes

Auditoria operativa sobre les mesures adoptades per la Generalitat Valenciana per a implementar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR). Exercicis 2021-2022

València, a 30 de març de 2023.- El Tribunal de Comptes (Tcu) i els òrgans de control extern autonòmics (OCEX) van acordar realitzar una fiscalització conjunta sobre el grau de preparació de les comunitats i ciutats autònomes per a la implementació del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR). Es tracta d’una fiscalització operativa o de gestió, en la seua modalitat de fiscalització de sistemes i procediments.

Aquest informe, centrat en l’àmbit autonòmic valencià, ha sigut elaborat per la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana. La conclusió principal de l’Informe és que, en termes generals, la Generalitat Valenciana ha adoptat, amb determinades excepcions, les mesures necessàries per a la implementació del PRTR.

Les conclusions generals sobre les tres àrees que han constituït l’àmbit objectiu de l’auditoria es poden resumir com segueix:

  • La Generalitat Valenciana ha establit un sistema de governança per a la gestió del PRTR que és similar al model bàsic previst en la normativa estatal, si bé no ha elaborat un instrument de planificació estratègica per a la gestió global del PRTR en els termes previstos a nivell estatal. La planificació estratègica de la Generalitat s’ha regulat en la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de la Generalitat, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana, que preveu que tant el pla estratègic com els informes d’avaluació es publicaran en el portal de transparència de la Generalitat. Quant a la informació periòdica i iniciatives per a fomentar el coneixement i accés als fons, la Generalitat publica informació sobre els fons Next Generation i el PRTR en dos llocs web: portal de transparència GVA Oberta i web de la Presidència GVANEXT. Els dos webs són de fàcil navegació i publiquen la informació en formats que permeten la consulta de manera senzilla.
  • La Generalitat Valenciana ha adoptat determinades mesures per a ajustar la gestió dels seus recursos humans a les necessitats del PRTR, si bé no ha elaborat un instrument global de planificació estratègica a aquest fi, ni tampoc a escala d’entitats executores. Entre les mesures adoptades destaquen la creació de llocs de treball de caràcter temporal, el nomenament de director o directora de programa per mitjà d’un contracte temporal d’alta direcció i la cobertura de llocs estructurals vacants. Durant 2021 i 2022, el finançament dels llocs de treball que participen en la gestió del PRTR s’ha realitzat amb recursos propis de la Generalitat, principalment del pressupost del capítol de despeses de personal, que no s’ha incrementat per a aquesta matèria.
  • En relació amb els procediments, sistemes de gestió i sistemes d’informació:

- Està previst que el seguiment de fites i objectius, que és el principi de gestió del PRTR més rellevant, es duga a terme per mitjà del sistema CoFFEE, que desenvolupa el Ministeri d’Hisenda i Funció Pública. És important destacar que, transcorregut més d’un any des de l’entrada en vigor de la normativa reguladora (Ordre HFP/1031/2021), el sistema CoFFEE continua sense estar plenament operatiu per a les comunitats autònomes, la qual cosa representa una important limitació per al tractament i subministrament d’informació en els termes previstos. Per a suplir la falta de CoFFEE, la Generalitat Valenciana està implementant una eina pròpia, denominada CoFFEE-GVA-NEXT.

- Només quatre de les dotze conselleries han realitzat els tests d’autoavaluació i risc previstos en l’annex II de l’Ordre HFP/1030/2021 i és molt baix el nivell de compliment d’aquesta norma.

- Onze de les dotze conselleries de la Generalitat han elaborat els seus propis plans de mesures antifrau, que estan publicats en el portal de transparència GVA Oberta.

- Seguiment de l’execució. La Generalitat ha elaborat i publicat en la pàgina web GVANEXT tres informes de situació del PRTR a dates de 31 de desembre de 2021, 31 de maig de 2022 i 30 de setembre de 2022. L’anàlisi de les dades a 30 de setembre de 2022 posa de manifest que l’import total assignat a la Comunitat Valenciana per fons del PRTR ascendeix a un total de 3.233,9 milions d’euros, dels quals 2.131,7 milions d’euros estan assignats a la Generalitat i 1.102,2 milions d’euros són inversions i transferències directes a entitats locals, a universitats i centres d’investigació i al sector privat. El PRTR d’Espanya compta amb una contribució financera de la Unió Europea en forma d’ajuda no reembossable per import de 69.512,6 milions d’euros per al període 2021-2023. Segons les dades publicades per la Generalitat a 30 de setembre de 2022 (aproximadament a meitat del període), l’Estat ha assignat fons per a gestió per la mateixa Generalitat que representen un 3,1% del total del PRTR, i a nivell de Comunitat Valenciana en un 4,6%.

L’apartat 5 de l’Informe detalla les recomanacions per a millorar la gestió del PRTR en l’àmbit de la Generalitat Valenciana.


 Per a vore l'informe complet, feu clic ací: Auditoria operativa sobre les mesures adoptades per la Generalitat Valenciana per a implementar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR). Exercicis 2021-2022


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir l’informe complet per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.