25 May 2020 Informes

La Sindicatura emet un document tècnic especial sobre la fiscalització dels comptes anuals de 2019 en relació a l’efecte de la COVID-19

Proposat per la Comissió Tècnica d’Auditoria, el document aprovat pel Consell per al Manual de Fiscalització assenyala quin ha de ser el tractament de l’actual crisi en els informes de les fiscalitzacions actualment en marxa. 

València, 25 de maig de 2020.- La Sindicatura de Comptes ha emès un nou document tècnic per al seu Manual de Fiscalització indicant quin ha de ser el contingut de la memòria dels comptes anuals de 2019 en relació amb les conseqüències de la epidèmia de COVID-19. A proposta de la Comissió Tècnica d’Auditoria de l’ens fiscalitzador, el document aprovat pel Consell analitza també el tractament que ha de donar-se a esta matèria en els informes de les fiscalitzacions en curs, si aquella informació és incompleta

En aquest sentit, encara que la crisi sanitària, social i econòmica causada per l'epidèmia de COVID-19 s'ha manifestat en els primers mesos de 2020, donada la seua magnitud, la normativa comptable exigeix que les entitats públiques i privades incloguen en la memòria dels comptes anuals de 2019 determinada informació sobre aquest tema encara que posa de manifest condicions que no existien al tancament de l’exercici.

La finalitat d’aquestes propostes és que prevalga el principi comptable de la imatge fidel en l'elaboració dels comptes públics, garantint així la transparència en la gestió pública.

Un document oportú en ple procés d’auditoria dels comptes anuals de 2019

Atès que la Sindicatura està en aquests moments en ple procés d'auditar els comptes anuals de l’exercici 2019 d'una sèrie d'entitats publiques, el document indica, oportunament, que encara que no exigeixen un ajust en els seus comptes anuals, els fets són de tal importància que si no es facilita informació sobre ells dificultaria la seua avaluació.

Sense perjudici de la seua adaptació a les circumstàncies concretes de cada entitat, entre els elements comuns que s’han d’incloure en la memòria estan la descripció de la natura del fet posterior, l'epidèmia, conjuntament amb els efectes pel que fa als retards i dilacions en els terminis d’emissió de la informació (emparats per la declaració de l’estat d’alarma del Reial Decret 463/20 del 14 de març); la valoració dels recursos financers afectats o l’afirmació de que no ho estan; la indicació, en el seu cas, de que no és possible valorar els efectes sobre les àrees comptables rellevants o bé la valoració aconseguida; i el manteniment del principi d’empresa en funcionament o, per contra, la presentació amb principis de liquidació i la modificació de la informació financera, si açò passa.

Este document serveix de guia als auditors per a assenyalar com han de reaccionar front a cada situació i com haurà de traslladar-se a l’informe si els Comptes anuals no compleixen els requisits d’informació i transparència exigibles.