22 juny 2021 Corporatiu

La Sindicatura de Comptes presenta a les Corts la memòria d’activitats i els comptes anuals de 2020

En un any singular com pocs, la Sindicatura ha demostrat amb escreix tindre el grau de compromís i la preparació tecnològica adequades per a treballar amb remot amb l’índex de seguretat que la pandèmia de COVID-19 ha requerit. Un exercici en el qual s’han publicat més informes que mai, s’ha continuat actualitzant l’inventari d’ens subjectes a fiscalització (INVENS) –amb més de 1.000 ens inclosos a final d’any- i s’ha executat de manera adequada el Programa Anual d’Actuació de la institució, que es va veure ampliat amb un informe de fiscalització de les ajudes de la Generalitat a treballadors i treballadores a conseqüència de la pandèmia.

València, a 22 de junio de 2020.- Com tots els anys, la Sindicatura de Comptes ha presentat la seua memòria anual per tal d’oferir a les Corts la informació sobre la seua activitat al llarg de l’exercici anterior, tant pel que fa al control extern de la gestió econòmica i financera del sector públic valencià com respecte de la seua organització i funcionament intern. Aquesta memòria annexa també el contingut dels comptes anuals de la institució de l’exercici 2020, així com un informe d’auditoria dels mateixos emés per una empresa externa.

Sens dubte, 2020 ha sigut un any singular com pocs a causa de la irrupció de la pandèmia de COVID-19 i, en aquest sentit, l’activitat de l’Administració, i amb ella la de la Sindicatura, s’han vist condicionades, especialment en el període de confinament decretat amb motiu d’aquesta crisi sanitària. Des del punt de vista logístic organitzatiu, aquesta situació ha suposat tot un repte que la Sindicatura ha aconseguit superar gràcies a la predisposició i actitud del personal al seu servei i la disposició per part de la institució dels mitjans necessaris per a la continuació normal dels treballs de la Sindicatura.

Per assolir aquest repte, ha resultat de vital importància el fet de comptar amb una organització que prèviament estava ben preparada per a permetre un treball en modalitat no presencial que, des del primer moment, s’ha pogut generalitzar i que continua funcionant perfectament en data de hui.

La institució fiscalitzadora ha continuat en 2020 seguint el rumb marcat pel seu Pla Estratègic 2019-2022, aprovat pel Consell el 27 de desembre de 2018, que representa una fita de referència per a planificar el camí del que ha de ser la institució en els propers anys. El document resulta essencial com a orientació dels objectius i accions que cal desenvolupar en els àmbits organitzatiu i de funcionament intern sobre la base, entre altres pilars, de l’administració electrònica. A més, en el Pla també es defineixen les àrees prioritàries de risc que han de marcar el full de ruta de la Sindicatura en els exercicis següents amb la finalitat d’ajudar a la millora del sector públic valencià.

64 informes de fiscalització

La Sindicatura de Comptes ha continuat avant i amb bon ritme la seua activitat fiscalitzadora malgrat les dificultats que ha implicat la pandèmia, com ho evidencia el nombre de treballs de fiscalització, amb un total de 64 informes publicats l’any 2020. Un balanç molt positiu i més tenint en compte els ràpids canvis realitzats en la manera de treballar, així com el fet que durant l’estat d’alarma els ens auditats van retardar la presentació de documentació i al·legacions.

Entre els treballs de fiscalització elaborats, tots publicats en el web de la institució, trobem 39 informes d’àmbit local, entre els quals figuren els 17 de fiscalització del control intern i les 16 auditories dels principals controls de ciberseguretat, així com les fiscalitzacions del compte general de les entitats locals, de la informació contractual del sector públic local valencià, dels acords i resolucions contraris a les objeccions dels interventors locals i l’auditoria operativa sobre les actuacions en matèria mediambiental als ajuntaments de més de 10.000 habitants, entre altres.

A aquests s’uneixen 24 informes d’àmbit autonòmic, entre els quals es troben els cinc volums corresponents al Compte General de la Generalitat Valenciana amb els seus 12 informes específics, així com un informe especial sobre la dependència i el seguiment de les recomanacions realitzades sobre aquest tema pel Tribunal de Comptes, l’informe sobre el Compte General de les Corts Valencianes i les auditories sobre els serveis d’extinció d’incendis forestals, la xarxa de centres públics i privats concertats del sistema per a l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, així com sobre la gestió del servei de depuració d’aigües residuals per l’EPSAR. Quant a la fiscalització de les universitats públiques de la Comunitat Valenciana, l’any 2020 s’ha fiscalitzat el control formal dels seus comptes i s’ha elaborat un informe sobre l’obligació d’establir un sistema de comptabilitat analítica.

D’altra banda, cal dir que la crisi sanitària, social i econòmica provocada per l’epidèmia de COVID-19 ha posat el focus de l’interés públic en la gestió que les administracions públiques estan realitzant en tots els àmbits d’acció per a reduir els efectes negatius generats per aquella. En aquest sentit, el Consell de la Sindicatura va decidir, en la seua reunió del 12 de maig, ampliar el Programa Anual d’Actuació per a 2020 amb la realització d’un informe de fiscalització de les ajudes de la Generalitat Valenciana als treballadors i treballadores amb rendes baixes afectades per un ERTO a conseqüència de l’epidèmia de COVID-19, que s’ha completat en 2021 i es vorà publicat en els propers dies.

Més de 1.000 ens introduïts en l’inventari INVENS

Altra de les prioritats de la Sindicatura en 2020 ha estat l’actualització del seu inventari INVENS, una eina creada en 2018 i que possibilita el coneixement actualitzat de les entitats que, atés que posseeixen els requisits legals, han de considerar-se incloses en l’àmbit subjectiu de l’actuació fiscalitzadora de la Sindicatura de Comptes. Per a la rendició de comptes corresponent a l’exercici 2019, figuren actualment en l’INVENS 119 ens autonòmics, 886 ens locals i 1 ens multinivell. En total, 1.006 ens.

Al respecte d’aquest innovador instrument, cal dir que ha sigut la porta d’entrada de la Sindicatura de Comptes en el portal www.datos.gob.es, la plataforma del Govern d’Espanya que organitza i gestiona el Catàleg Nacional de Dades Obertes. Així, amb la publicació en 2020 del dataset d’INVENS, la Sindicatura de Comptes s’ha convertit en la primera institució pública de control extern (ICEX) de l’estat espanyol que obri les seues dades a aquesta plataforma.

Tecnologies de la informació al servei de la comunicació i la seguretat

Com a organisme capdavanter en la utilització i l'anàlisi de les noves tecnologies en l'auditoria pública, la Sindicatura de Comptes continua desenvolupant i divulgant les seues eines en aquesta matèria. En aquest sentit, després d’implantar en 2019 el programari d’intel·ligència empresarial Tableau i consolidar el document i expedient electrònic, des del departament de tecnologies de la informació (TI), i atesa la situació excepcional viscuda durant 2020 a causa de la pandèmia de COVID-19, s’ha treballat més que mai en temes de seguretat, en les seues diferents dimensions, així com a facilitar l’ús de les comunicacions, especialment en remot.

Al seu torn, al llarg de l’any, i amb més èmfasi a partir del moment en què l’activitat de la Sindicatura s’ha desenvolupat en la modalitat de treball no presencial, s’ha fet un important esforç en tot el que es relaciona amb les comunicacions i seguretat per a obtindre un millor rendiment alhora que confiança. La importància d’aquesta decisió es va corroborar davant les posteriors alertes en matèria de ciberseguretat i el previsible –i després confirmat– increment de ciberatacs.

Organitzada interiorment i oberta a l’exterior

Pel que fa a l’organització i el funcionament intern de la Sindicatura, en aquesta memòria s’inclouen els acords del Consell d’especial rellevància, les activitats de la Comissió Tècnica d’Auditoria, dels serveis d’informàtica, documentació i jurídics, i els temes de personal.

Durant l’any 2020, el Consell de la Sindicatura es va reunir en 33 ocasions, en les quals es van tractar 263 punts en l’ordre del dia, dels quals a la memòria dona compte dels de més transcendència. Per la seua part, la Comissió Tècnica d’Auditoria va elaborar en 2020 una desena de guies de fiscalització, normatives i manuals, que el Consell incorporà al Manual de fiscalització de la Sindicatura de Comptes.

L’any 2020 es va iniciar l’execució de les convocatòries de les places incloses en l’OPO 2019, però, a conseqüència de la pandèmia de COVID-19, el Consell de la Sindicatura s’ha vist obligat a prorrogar el termini d’execució de les convocatòries, el processos selectius de les quals ja han iniciat i continuen en aquests moments.

En l’àmbit de les relacions institucionals es ressenyen, en els apartats corresponents de la memòria, les relacions amb el Tribunal de Comptes i els òrgans de control extern (OCEX) i altres activitats que ha dut a terme la Sindicatura de Comptes. En l’àmbit institucional europeu, la labor realitzada pels serveis de la Secretaria General de l’Organització Europea de les Institucions Regionals de Control Extern del Sector Públic (EURORAI), amb seu a la Sindicatura, ha estat dedicada especialment a la reforma completa del seu lloc web i a la realització d’una enquesta sobre les mesures adoptades per les institucions membres de l’EURORAI davant la pandèmia de COVID-19. Les mesures de prevenció sanitària van obligar a postergar els seminaris previstos per a 2020.

Per a veure la memòria d’activitats i els comptes anuals de 2020 al complet, feu clic ací.