29 June 2022 Corporatiu

La Sindicatura de Comptes presenta a les Corts la memòria d’activitats i els comptes anuals de 2021

  • La Sindicatura ha continuat la seua tasca fiscalitzadora a bon ritme, com ho evidencien els 42 informes publicats en 2021. Un exercici en el que de nou s’ha acomplit satisfactòriament el programa anual d’actuació, el qual a més s’ha ampliat amb un informe sobre el deute públic de la Generalitat Valenciana a petició de la corresponent Comissió d’Investigació creada per les Corts Valencianes.
  • En l’exercici 2021 s’aprovà el reglament regulador del teletreball en un canvi de paradigma que s’ha demostrat no sols viable, sinó també eficient.
  • Com a organisme capdavanter en la utilització i l'anàlisi de les noves tecnologies en l'auditoria pública i un referent a nivell estatal, la Sindicatura de Comptes ha aprovat un Pla Director de Sistemes i Tecnologies de la Informació en el qual s'ha analitzat la situació de les TIC de la Institució i s'han articulat 135 programes i projectes per a millorar la seua seguretat, eficiència i resiliència. També s’han posat en producció tres dels mòduls que formen part de la plataforma d’administració electrònica Sedipualb@.
  • La Sindicatura ha continuat actualitzant l’inventari d’ens subjectes a fiscalització (INVENS), un instrument imprescindible per a controlar degudament que compleixen la normativa tots els ens subjectes a l’obligació de retre comptes, en 2021 un total de 996.
  • A més de continuar sent auditada per l’empresa externa independent licitada, per primera vegada, la Sindicatura ha encomanat a la Cámara de Cuentas d’Aragó un informe de fiscalització del compliment de la legalitat en relació amb la gestió del seu pressupost i la seua activitat en 2021, el qual també s’annexa a la memòria. Aquest any fou també el de l’aprovació del reglament per al control financer permanent, el qual ha començat en el 2022.
  • Pel que fa a la seguretat, una altra activitat reveladora dels nivells d'autoexigència de la Sindicatura ha sigut la realització d'una ciberauditoria interna per a adequar el seus sistemes d'informació als paràmetres exigibles per l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS) de cara a la consecució en 2023 de la certificació de seguretat de nivell mitjà.

València, 30 de juny de 2022.- Com cada any, la Sindicatura de Comptes ha presentat la seua memòria anual per tal d’oferir a les Corts la informació sobre la seua activitat al llarg de l’exercici anterior, tant pel que fa al control extern de la gestió econòmica i financera del sector públic valencià com respecte de la seua organització i funcionament intern.

Acompliment del programa anual d’actuació amb ampliació

Cal ressenyar la correcta execució del programa anual d’actuació de la institució per a l’any 2021. Un aspecte que la Cámara de Cuentas d'Aragó ha destacat en el seu informe de compliment de la legalitat, tot indicant que tant l'execució del programa com la qualitat dels informes "estan fora de qualsevol dubte". Un programa que, a més, es va ampliar al novembre amb l’inici d’un informe sobre el deute públic de la Generalitat Valenciana, de manera que es respon així a la petició de la Comissió d’Investigació sobre el Deute Públic de la Comunitat Valenciana creada per les Corts Valencianes per a analitzar aquest assumpte, un informe que ja s’ha lliurat a les Corts.

En aquest sentit, cal destacar que la Sindicatura de Comptes ha seguit avant i amb bon ritme la seua activitat fiscalitzadora a pesar de les dificultats que ha implicat un altre any pandèmic, com ho evidencien els 42 informes publicats l’any 2021. Entre els treballs de fiscalització elaborats, tots publicats en el web de la institució, trobem 15 informes d’àmbit local i 27 informes d’àmbit autonòmic i universitari.

Entre els treballs de fiscalització d’àmbit local figuren l'informe global sobre el control intern dels ajuntaments amb població entre 20.000 i 25.000 habitants de l'exercici 2017 al 2019; els informes referits a la fiscalització del compte general de les entitats locals de 2019; els realitzats a la Federació Valenciana de Municipis i Províncies de 2020 o sobre els contractes del sector públic local en 2018 i 2019; així com les auditories dels controls bàsics de ciberseguretat, de la gestió de l'enllumenat públic exterior dels municipis de la Comunitat Valenciana de l'exercici 2015 al 2019; de l'endeutament financer de l'Ajuntament de València en els exercicis 2018 i 2019 i de les inversions de les diputacions en les entitats locals del 2017 al 2019.

Entre els informes d’abast autonòmic, destaquen els cinc volums corresponents al Compte General de la Generalitat Valenciana de 2020 amb els seus 17 informes específics, incloent el de contractació de l'Administració de la Generalitat amb especial èmfasi en les contractacions derivades del COVID-19 i el de les subvencions i ajudes també a causa dels efectes econòmics de la pandèmia. A més, s'han realitzat diverses auditories que analitzen els Comptes Anuals de 2019 de les Corts Valencianes, el Pla d'Infraestructures Judicials de la Comunitat Valenciana de 2018 a 2020, l'Activitat Creditícia de l'Institut Valencià de Finances en 2020, el Pla de Transformació Digital de la Generalitat Valenciana dels exercicis 2016 a 2019 i la gestió del personal sanitari de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública del 2016 al 2019. Així mateix, s’ha elaborat un informe especial sobre el reconeixement extrajudicial de crèdits en 2018 en col·laboració amb el Tribunal de Comptes. Quant a la fiscalització de les universitats públiques de la Comunitat Valenciana, l'any 2021 s'ha fiscalitzat el control formal dels seus comptes i s'ha elaborat una auditoria del compliment de la legalitat de la Universitat de València en l'exercici 2020.

El teletreball, una realitat viable i eficient

L’acompliment del programa anual s’ha portat a terme gràcies al treball de les 94 persones que formen la plantilla de la Sindicatura. Pel que fa a la modalitat de treball, la Sindicatura de Comptes es va adaptar d’immediat en 2020 a la nova situació generada per la pandèmia gràcies al treball en remot i a l'aposta decidida que ve realitzant per la modernització i la implantació de les Tecnologies de la Informació, l’auditoria sense papers i l’administració electrònica. A la vista dels resultats objectius sobre el compliment de les activitats fiscalitzadores incloses en els plans anuals d’actuació de 2020 i 2021, que presentaven un balanç positiu, la Sindicatura va aprovar un reglament regulador del teletreball que actualment es troba aprovat, publicat i en funcionament. L’exercici 2021 ha confirmat que el canvi de paradigma motivat per la pandèmia era no sols viable sinó també eficient. A més, aquesta modalitat de treball ha facilitat la flexibilitat laboral i la conciliació amb la vida familiar i personal i ha permès, a més, reduir els desplaçaments, amb el benefici que això comporta en el medi ambient, el consum energètic, el cost de transport, l’accidentabilitat i el temps dedicat.

Un referent estatal en TICs per a l’auditoria pública

Compromesa amb la millora de la seguretat, eficiència i resiliència de les Tecnologies per a la Informació i Comunicació, la Sindicatura ha aprovat en 2021 un Pla Director de Sistemes i Tecnologies de la Informació 2021-2023, el qual ha analitzat la situació de les TICs de la Institució i ha diagnosticat les seues febleses i fortaleses. Així, s’han articulat 135 programes i projectes per a millorar la seguretat, eficiència i resiliència, així com la modernització general de la infraestructura i dels serveis.

Dins de l'àmbit de l'administració electrònica, s'han posat en producció tres dels mòduls que formen part de la Plataforma d'Administració electrònica Sedipualb@, que la Sindicatura està utilitzant després del conveni signat en 2020 amb la Diputació d'Albacete, propietària d'aquesta eina. Els mòduls en concret són SEFYCU (signatura i custòdia de documents electrònics), SEGRA (gestió de resolucions administratives) i SERES (registre d'eixida) i s'ha impartit formació sobre els mateixos al personal de la institució que els necessita per a fer el seu treball. Així mateix, la negociació de la nova RPT acordada en 2021 i aprovada a principis de 2022 ha tingut en compte les necessitats que l’auditoria digital demanda per al personal que ha d’afrontar-la.

El control dels ens subjectes a retre comptes, sempre en el centre

En 2021 s’ha continuat actualitzant l’inventari d’ens subjectes a fiscalització (INVENS), un instrument que possibilita el coneixement actualitzat de les entitats que, perquè posseeixen els requisits legals, han de considerar-se incloses en l’àmbit subjectiu de l’actuació fiscalitzadora de la Sindicatura de Comptes. Per a la rendició de comptes corresponent a aquest exercici, figuren en l’INVENS 120 ens autonòmics, 875 ens locals i 1 ens multinivell. En total, 996 ens a 31 de desembre de 2021.

L’INVENS és una iniciativa innovadora que la Sindicatura comença a aplicar en 2018 en tant que l’àmbit d’actuació de la institució és més ampli que el recollit en la legislació pressupostària i de la hisenda aplicable a la Generalitat, a les entitats locals i a les universitats. Aquesta major amplitud de l’àmbit d’actuació determina l’existència d’ens que estan subjectes a la seua fiscalització, encara que no formen part d’eixos sectors. En aquest sentit, l’existència de l’INVENS, que s’actualitza permanentment, resulta imprescindible per a controlar degudament que tots els ens subjectes a l’obligació de retre comptes compleixen la normativa.

La Sindicatura, més transparent si cap

Aquesta memòria inclou també el contingut dels comptes de la institució en 2021, així com un informe d’auditoria financera dels mateixos emés per l’empresa externa guanyadora de la licitació. A més, aquest any i per primera vegada, s’annexa a la memòria un informe de fiscalització de compliment de la legalitat encomanat a la Cámara de Cuentas d’Aragó. Un exercici més de  transparència per part de la Sindicatura en la gestió dels fons públics, de la mateixa manera que l’auditoria que la Institució realitza des de l’exercici 2010 dels comptes anuals de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.

En opinió de l’OCEX d’Aragó, la gestió del pressupost i l’activitat realitzada per la Sindicatura en l’exercici 2021 s’adequa, en tots els aspectes  significatius, a la normativa aplicable a la gestió dels fons públics, excepte per les incidències sobre l’absència de publicitat en el perfil del contractant de determinats contractes públics inferiors a 5.000 euros –que ja s’ha esmenat i que sí apareixien en el portal de transparència i en el Registre de Contractes–,  i sobre el control intern econòmic-pressupostari de 2021. Aquesta última excepció també està esmenada des de principis de 2022 mitjançant el control financer permanent realitzat per una auditora de la Sindicatura. Cal recordar que 2021 va ser l’any de l’aprovació a la Sindicatura del reglament per al control financer permanent de la Institució, el qual ha començat en el 2022 amb l’aprovació prèvia d’unes normes de règim econòmic i pressupostari. Un model que reforça la gestió economicoadministrativa de caràcter intern i que acompanya a la seua gestió ordinària. Sobre altres observacions realitzades que no afecten a l’opinió, com l’absència de funció interventora, l’informe reconeix que la Sindicatura no està obligada per llei a tindre eixa figura, tot i que se li recomana que la tinga. Altres recomanacions giren al voltant de l’aprovació de manuals interns per a la gestió financera i pressupostaria, una funció atribuïda al/a la cap de gestió econòmica, un lloc la provisió del qual està en curs en aquests moments; l’especificació de les normes d’avaluació per a les retribucions associades al compliment del Programa d’Actuació Anual, sobre les quals la Sindicatura es compromet a donar una resposta abans que finalitze el 2022, valorant la recomanació de seguir l'exemple de les Corts; i la publicació en format reutilitzable de la informació del portal de transparència de la Institució, una recomanació que ja s’ha atés.

Autoexigents també en ciberseguretat

Una altra activitat reveladora dels nivells d'autoexigència que la Sindicatura es planteja, d'acord al que ella mateixa requereix als ens auditats, ha sigut la realització d'una ciberauditoria interna que ha proporcionat la foto fixa, en to de constructiva autocrítica, dels seus estàndards tecnològics, de seguretat i procedimentals, per a programar i prioritzar, sobre les seues conclusions, les línies de millora d’acord amb el Pla Estratègic vigent.

Aquesta ciberauditoria ha sigut realitzada per la UASI (Unitat d'Auditoria de Sistemes d'Informació), una unitat capdavantera en el conjunt dels òrgans de control extern autonòmics (OCEX), i forma part de les accions de la Sindicatura en matèria de l'adequació de l'activitat dels seus sistemes d'informació als paràmetres exigibles per l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS), de cara a poder acreditar en 2023 una certificació de seguretat de nivell mitjà.

Organitzada interiorment i oberta a l’exterior

Pel que fa a l’organització i el funcionament intern de la Sindicatura, en aquesta memòria s’inclouen els acords del Consell d’especial rellevància, les activitats de la Comissió Tècnica d’Auditoria, dels serveis d’informàtica, documentació i jurídics, i els temes de personal.

Durant l’any 2021, el Consell de la Sindicatura es va reunir en 38 ocasions, en les quals van tractar 265 punts en l’ordre del dia, dels quals a la memòria dona compte dels de més transcendència. Per la seua part, la Comissió Tècnica d’Auditoria va elaborar en 2021 una desena de guies de fiscalització que s’han incorporat al Manual de fiscalització de la Sindicatura.

Pel que fa a la formació del personal, continua sent un factor clau en l’estratègia de la Sindicatura de Comptes. El Pla de Formació per a l’any 2021 incloïa 16 accions formatives organitzades per la mateixa Sindicatura i 22 d’accions formatives externes, sent la mitjana d’hores de formació per funcionari de 53,14 hores.

En l’àmbit de les relacions institucionals es ressenyen, en els apartats corresponents de la memòria, les relacions amb el Tribunal de Comptes i els òrgans de control extern (OCEX) i altres activitats que ha dut a terme la Sindicatura de Comptes. En l’àmbit institucional europeu, també es ressenya la labor realitzada pels serveis de la Secretaria General de l’Organització Europea de les Institucions Regionals de Control Extern del Sector Públic (EURORAI), amb seu a la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana.


Per a veure la memòria al complet, els comptes de 2021 i les auditories externes annexades, feu clic ací: Memòria d'activitats i comptes anuals 2021