9 July 2020 Corporatiu

La Sindicatura de Comptes presenta a les Corts la memòria d’activitats i els comptes anuals de 2019 

La creixent tasca fiscalitzadora –amb 38 informes emesos en l’exercici-, la permanent actualització de l’inventari d’ens subjectes a fiscalització (INVENS) –amb més de 1.000 ens inclosos a final d’any- i la continua modernització en matèria  d’administració digital i auditoria sense papers, marquen l’exercici 2019. Un any en el que la Sindicatura ha organitzat a València les XIII Trobades Tècniques dels Òrgans de Control Extern, centrades en la fiscalització en l’era de l’administració electrònica; i ha celebrat el 600 aniversari de la creació de l’ofici del mestre racional, l’antecedent històric de la institució. 

València, a 9 de juliol de 2020.- Com tots els anys, la Sindicatura de Comptes ha presentat la seua memòria anual per tal d’oferir a les Corts la informació sobre la seua activitat al llarg de 2019, tant pel que fa al control extern de la gestió econòmica i financera del sector públic valencià com respecte de la seua organització i funcionament intern. Aquesta memòria annexa també el contingut dels comptes anuals de la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana de l’exercici de 2019, així com un informe d’auditoria dels mateixos emés per  l’empresa externa que resultà guanyadora del concurs.

La institució fiscalitzadora ha continuat en 2019 seguint el rumb marcat pel seu Pla Estratègic 2019-2022, aprovat pel Consell el 27 de desembre de 2018, que representa una fita de referència per a planificar el camí del que ha de ser la institució en els pròxims anys. El document resulta essencial com a orientació dels objectius i accions que cal desenvolupar en els àmbits organitzatiu i de funcionament intern sobre la base, entre altres pilars, de l’administració electrònica. A més, en el Pla també es defineixen les àrees prioritàries de risc que han de marcar el full de ruta de la Sindicatura en els exercicis següents amb la finalitat d’ajudar a la millora del sector públic valencià.

38 informes de fiscalització

La Sindicatura de Comptes ha realitzat un total de 38 informes de fiscalització entre els quals destaquen 22 d’àmbit autonòmic i 12 referits a ajuntaments. 

En l’àmbit autonòmic s’han fiscalitzat, com és habitual, els ens que comprén el Compte General de la Generalitat en l’exercici 2018 i, a més, s’ha realitzat un informe del Compte General de les Corts Valencianes corresponent a l’exercici 2017, en compliment de l’acord adoptat per la Mesa el 17 d’octubre de 2017. També s’han fiscalitzat altres ens d’àmbit autonòmic; els comptes de l’exercici 2017 de les institucions estatutàries; els projectes finançats amb càrrec al Fons de Compensació Interterritorial (FCI), i s’ha emés una declaració sobre la regularitat de les comptabilitats electorals derivades de les eleccions a les Corts Valencianes de 28 d’abril de 2019. A aquests informes cal afegir el control formal de les cinc universitats públiques de la Comunitat Valenciana i dels contractes d’investigació de la Universitat Politècnica de València.

Quant al sector públic local, cal destacar que s’han emés informes de fiscalització de diversos aspectes de la gestió de diferents ajuntaments, així com sobre el control intern. També s’ha realitzat una auditoria operativa sobre la gestió i la recaptació delegada en les diputacions de la Comunitat Valenciana i una altra sobre les inversions efectuades per les diputacions, i s’han fiscalitzat les obligacions pendents d’aplicar al pressupost, informes i advertiments de la Intervenció i acords de les entitats locals contraris als informes de Secretaria en l’exercici 2016. A aquests informes cal afegir l’auditoria operativa sobre la gestió del servei de proveïment i sanejament de l’aigua en els municipis de la Comunitat Valenciana (2015 a 2017).

Més de 1.000 ens introduïts en l’inventari INVENS

Altra de les prioritats de la Sindicatura en 2019 ha estat l’actualització del seu inventari INVENS, una eina creada en 2018 i que possibilita el coneixement actualitzat de les entitats que, atés que posseeixen els requisits legals, han de considerar-se incloses en l’àmbit subjectiu de l’actuació fiscalitzadora de la Sindicatura de Comptes. Per a la rendició de comptes corresponent a l’exercici 2019, figuraven en l’INVENS 122 ens autonòmics, 887 ens locals i 1 ens multinivell. En total, 1.010 ens subjectes a l’obligació de retre comptes i que la Sindicatura controla que la compleixen.

Al respecte d’aquest innovador instrument, cal dir que ha sigut la porta d’entrada de la Sindicatura de Comptes en el portal datos.gob.es, la plataforma del Govern d’Espanya que organitza i gestiona el Catàleg Nacional de Dades Obertes. Així, amb la publicació en 2020 del dataset d’INVENS  -de la qual la plataforma s’ha fet eco amb una notícia en la seua web- la Sindicatura de Comptes s’ha convertit en la primera institució pública de control extern (ICEX) de l’estat espanyol que obri les seues dades a aquesta plataforma.

Impuls, desenvolupament i divulgació de l’administració electrònica en les organitzacions públiques

Com a organisme capdavanter a Espanya en la utilització i l'anàlisi de les noves tecnologies en l'auditoria pública, la Sindicatura de Comptes continua desenvolupant i divulgant les seues eines en aquesta matèria. En aquest sentit, la implantació per part de l’equip d’informàtica de la Sindicatura de Tableau -un programari d’intel·ligència empresarial (business intelligence, BI)- permetrà que la Unitat d’Auditoria de Sistemes d’Informació (UASI) la incorpore per a la publicació de les bases de dades de la Plataforma de Contractació del Sector Públic. D’aquesta manera, es posarà la informació per a la presa de decisions en mans de les persones que la necessiten alhora que es publicarà directament en la web.

Per altra banda, la implantació del document i expedient electrònic iniciada en 2018 s’ha consolidat aquest any amb un quadre de comandament en què es recullen les actuacions necessàries per a la implantació efectiva del document i de l’expedient electrònic en la Sindicatura, tant en l’àmbit administratiu i de gestió com en l’específic de l’auditoria. Les actuacions que cal realitzar segons el cronograma s’enquadren dins de cada un dels àmbits: organitzatiu, tècnic, gestió documental, tecnològic i de la contractació pública.

La Sindicatura ha participat en grups de treball multidisciplinaris i d’àmbit nacional per mitjà de l’assistència a diverses jornades de treball convocades per als grups de treball creats dins de l’àmbit de la Comissió del Tribunal de Comptes (TCU) i dels OCEX per a l’impuls de l’administració electrònica. A la vegada, també ha participat activament en el projecte del TCU d’interconnexió de les plataformes de rendició de comptes i la Plataforma de Contractació del Sector Públic per mitjà d’una anàlisi i enviament de la informació que se sol·licita per a la realització de les fiscalitzacions.

La transparència com a principi

El continu esforç de transparència de la Sindicatura de Comptes s’ha vist també en la implantació i posada en marxa en 2019 d’una nova plataforma web per a donar resposta a les necessitats del portal corporatiu i de transparència de la institució, així com de la seua intranet. Amb aquest web es disposa d’una eina que permet aplicar un disseny més actualitzat i intuïtiu alhora que dona a conéixer, tant a les institucions públiques com als ciutadans, tota la informació rellevant dels estats comptables i pressupostaris que les administracions públiques valencianes han retut a la Sindicatura.

Per altra banda, la Comissió d’Informàtica i de Gestió de Seguretat de la Informació (CIGSI) ha elaborat i aprovat el procediment de publicació d’informació en la web, que afecta també el portal de transparència quant a informació de viatges i obsequis dels membres del Consell.

Organitzada interiorment i oberta a l’exterior

Pel que fa a l’organització i el funcionament intern de la Sindicatura, en aquesta memòria s’inclouen els acords del Consell d’especial rellevància, les activitats de la Comissió Tècnica d’Auditoria, de la Comissió de Formació, dels serveis d’informàtica, documentació i jurídics, i els temes de personal.

Durant l’any 2019, el Consell de la Sindicatura es va reunir en 32 ocasions, en les quals es van tractar 294 punts en l’ordre del dia, dels quals a la memòria dóna compte dels de més transcendència. Per la seua part, la Comissió Tècnica d’Auditoria va elaborar en 2019 una desena de guies de fiscalització, normatives i manuals, que el Consell incorporà al Manual de fiscalització de la Sindicatura de Comptes.

Al llarg de 2019 es van aprovar les diferents convocatòries per a la provisió de llocs de treball previstos en l’oferta pública d’ocupació de 23 de maig de 2019. El calendari de processos de selecció previst per a 2020 ha estat objecte de reajustaments a causa de la seua interrupció com a conseqüència de la situació d’alarma per la pandèmia de COVID-19.

En l’àmbit de les relacions institucionals es ressenyen, en els apartats corresponents de la memòria, les relacions amb el Tribunal de Comptes i els òrgans de control extern (OCEX) i altres activitats que ha dut a terme la Sindicatura de Comptes. En l’àmbit europeu, la tasca realitzada pels serveis de la Secretaria General de l’Organització Europea de les Institucions Regionals de Control Extern del Sector Públic (EURORAI), amb seu a la Sindicatura de Comptes, ha estat dedicada especialment a l’organització d’un seminari celebrat a Varsòvia (Polònia) el 17 de maig de 2019, com també a l’organització del X Congrés i Assemblea General de membres, celebrats a Linz (Àustria) els dies 17 i 18 d’octubre de 2019, respectivament.

Un any de celebracions

També ha estat aquest un any de celebracions en el qual València ha sigut la seu de les XIII Trobades Tècniques dels Òrgans de Control Extern, organitzades per la Sindicatura i celebrades els dies 26 i 27 de setembre. El fil conductor d’aquestes trobades va ser un aspecte central i present en bona part de les ponències, la fiscalització en l’era de l’administració electrònica, i es van tractar temes molt actuals i de gran interés per a tots els que treballen en les tasques de control.

A més a més, en 2019 es va complir el 600º aniversari de la creació de l’ofici del mestre racional, antecedent històric de la Sindicatura de Comptes actual, i de l’Arxiu del Real, que va evolucionar a l’Arxiu del Regne de València. Com que es tracta de dues institucions importantíssimes creades arran d’una reunió de les Corts forals, es va celebrar aquesta commemoració amb una exposició en la seu de les Corts Valencianes, amb la col·laboració de la Sindicatura de Comptes. La mostra, que es va inaugurar el 12 de setembre, incloïa documents històrics i fotografies sobre l’Arxiu i un mural expositiu sobre la història recent i l’activitat actual de la Sindicatura, i va romandre a la Sala dels Espills del palau dels Borja fins a desembre de 2019.

 Per a veure la memòria d’activitats i els comptes anuals de 2019 al complet, feu clic ací.