30 December 2019 Informes

La Sindicatura de Comptes lliura a les Corts l'Informe de fiscalització del Compte de l'Administració de l'exercici 2018

  • Els auditors no han trobat situacions en què puguen concórrer les característiques de la responsabilitat comptable.
  • L’òrgan fiscalitzador crida l’atenció per l’augment del dèficit respecte a l’exercici anterior, que trenca la tendència dels tres últims anys.
  • L’auditoria financera assenyala determinades excepcions, entre les quals destaquen la impossibilitat d’estimar les obligacions de la Generalitat en matèria de concessions per al servei d’assistència sanitària integral, així com l’import total de les ajudes al Pla d’Habitatge i les provisions per a responsabilitats per procediments judicials en curs.

València, 30 de desembre. La Sindicatura de Comptes ha lliurat hui a las Corts l’Informe de fiscalització del Compte General de la Generalitat Valenciana corresponent a l’exercici 2018.

El president de les Corts, Enric Morera, ha rebut l’I*nforme de mans del síndic major, Vicent Cucarella, al Saló dels Espills del Palau de Benicarló. Cucarella també té previst reunir-se amb el president de la Generalitat, Ximo Puig, per a comunicar-li els resultats del document.

En general, els comptes de la Generalitat compleixen els principis comptables i la normativa aplicable, amb algunes excepcions que es comenten en l’Informe. En la seua anàlisi, els auditors no han trobat situacions en què puguen concórrer les característiques de la responsabilitat comptable.

Quant a la situació patrimonial de la Generalitat Valenciana, l’Informe destaca l’important desequilibri patrimonial de l’Administració de la Generalitat a 31 de desembre de 2018. Els fons propis són negatius per 30.096,6 milions d’euros i el deute financer ha pujat fins als 46.782,6 milions. No obstant això, l’endeutament en percentatge del PIB s’ha reduït per segon any consecutiu.

L’òrgan fiscalitzador crida l’atenció per l’augment del dèficit respecte a l’exercici anterior, trencant així la tendència experimentada en els tres anys anteriors, a causa d’un major augment en les despeses que en els ingressos.

L’informe publicat hui inclou les auditories dels comptes anuals de l’Administració, la contractació i les despeses de personal, així com el control formal dels ens del sector públic autonòmic valencià i el seguiment de les recomanacions i incidències incloses en els informes dels últims tres anys.

La Sindicatura ha identificat diverses excepcions en l’auditoria financera dels comptes de la Generalitat Valenciana, entre les quals destaquen:

  • En els contractes de concessió administrativa per a la prestació del servei d’assistència sanitària integral encara queden 38 liquidacions anuals pendents d’aprovació o en tràmit d’elaboració i, per tant, no és possible determinar els efectes que en tindria l’adequat reflex comptable sobre el Compte de l’Administració de 2018.
  • La Sindicatura de Comptes insisteix que continua havent-hi dificultats per a estimar de manera raonable les obligacions que haurà de reconéixer la Generalitat per les ajudes que l’Administració deu en matèria del Pla d’Habitatge.
  • A la vista del gran nombre de procediments judicials en curs dels quals podrien derivar-se responsabilitats a càrrec de la Generalitat, s’observa un defecte de provisió per a la seua cobertura superior als 75 milions d’euros.

L’Informe també destaca que les despeses contretes sense cobertura pressupostària (compte 409) vulneren les disposicions de la normativa, si bé existeix la possibilitat de convalidar les obligacions d’exercicis anteriors per mitjà d’autorització expressa del Consell. En aquest sentit, en l’exercici 2018, s’han tramitat 384 expedients de rescabalament per enriquiment injust, per un import conjunt de 1.422,4 milions d’euros.

D’altra banda, no s’ajusta a les disposicions legals l’acord transaccional subscrit amb la concessionària del servei d’assistència sanitària integral del Departament de Salut de la Ribera, pel qual es revisen les liquidacions dels exercicis 2013 a 2015, ni tampoc els dos acords transaccionals subscrits amb la Fundació IVO, en virtut dels quals es reconeix el deute derivat de les prestacions d’assistència oncològica integral realitzades en el període comprés entre gener i octubre de 2017, així com la derivada dels serveis prestats durant el període 2012 a 2016 a pacients provinents de departaments de salut gestionats per mitjà de contractes de concessió administrativa.

S’ha observat que les consignacions pressupostàries són insuficients per a atendre les subvencions que s’havien d’haver concedit durant l’exercici i es constaten nivells de pagament molt baixos en algunes línies de subvencions.

Al seu torn, la Sindicatura recorda que en el pressupost només s’han d’incloure les previsions d’ingressos que s’espera obtenir de manera raonable, a pesar dels anuncis periòdics sobre la modificació del model de finançament autonòmic.

En matèria de contractació, la Sindicatura ha identificat alguns incompliments comuns en diversos dels expedients analitzats, com ara que la fórmula matemàtica no permeta de manera raonable l’efectivitat de la importància relativa de l’oferta econòmica, la falta de garantia respecte el principi de no-discriminació i igualtat de tracte entre els candidats, l’absència de determinada documentació en els expedients, la falta de concreció en l’objecte del contracte o en el preu, una justificació inadequada de l’elecció dels criteris, l’incompliment dels requisits per a la tramitació d’urgència o d’emergència, etc.

Altres aspectes de caràcter puntual que cal destacar en l’àmbit de la contractació tenen a veure amb la justificació insuficient de la necessitat i idoneïtat del contracte, com també amb els indicis de fraccionament de l’objecte contractual en els denominats “pagaments directes” per adquisicions de productes de farmàcia i material sanitari sense consignació pressupostària.

Respecte a l’auditoria financera de les despeses de personal, en general es mostren d’acord amb el marc normatiu aplicable en els aspectes significatius, amb algunes excepcions per determinades provisions insuficients.

D’altra banda, la Sindicatura també ha detectat debilitats significatives en el grau de control existent en la gestió dels controls bàsics de ciberseguretat de la Conselleria de Sanitat relacionats amb les despeses de personal, així com una elevada temporalitat del personal estatutari d’aquesta conselleria.

Així mateix, la Sindicatura alerta novament de les conseqüències negatives que el sistema actual de finançament autonòmic té sobre la Comunitat en forma de falta d’equitat horitzontal i vertical. Al seu torn, adverteix que l’elevat deute públic condicionarà negativament el desenvolupament futur dels serveis públics valencians, llevat que s’adopten mesures de rescabalament de l’infrafinançament autonòmic patit durant els últims anys.

A més, la institució fiscalitzadora recorda dos reptes que han d’afrontar l’economia i el sector públic: atenuar el canvi climàtic i adaptar-se al declivi de l’energia procedent dels combustibles fòssils. Els dos fan necessària una transició social i sistèmica que ens acoste a posicions compatibles amb una dotació energètica menor i respectuosa amb la capacitat de càrrega de la biosfera, en un entorn sense creixement econòmic en què el sector públic haurà d’augmentar la seua eficàcia i eficiència.

A més de la fiscalització del Compte General, l’Informe recopila la fiscalització d’entitats específiques de l’Administració valenciana, els informes individuals de les quals ja s’han publicat al llarg del segon semestre de 2019: Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, Aeroport de Castelló SL, Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació, Societat Anònima de Mitjans de Comunicació de la Comunitat Valenciana, Societat Projectes Temàtics de la Comunitat Valenciana SA, Ciutat de la Llum SA, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, Valenciana d’Aprofitament Energètic de Residus SA, Fundació per a la Investigació de l’Hospital Universitari La Fe de la Comunitat Valenciana i el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

Disponibilitat de l’Informe

Els sis volums de l’Informe estan disponibles per a la descàrrega i consulta en l’enllaç https://www.sindicom.gva.es/va/informes?name=&category=Cuenta+General+de+la+Generalitat+Valenciana&year=.

Qualsevol altra informació relativa a la Sindicatura de Comptes es pot trobar en el lloc web de l’ens (http://www.sindicom.gva.es), que inclou tots els seus informes.