7 June 2022 Informes

Informe de fiscalització sobre l’entorn de control de l’Ajuntament d’Alcoi. Exercicis 2019-2021

València, 7 de juny de 2022.- La Sindicatura de Comptes ha realitzat un informe de fiscalització de l’Ajuntament d’Alcoi consistent en una revisió del seu entorn de control durant els exercicis 2019 a 2021.
D’acord amb la valoració efectuada per la Sindicatura de Comptes, l’Ajuntament d’Alcoi ha obtingut 39.941 punts, que suposen un 79,9% de la puntuació màxima possible, un nivell de risc mitjà, molt pròxim al baix. En el gràfic següent es mostra el percentatge obtingut en les diferents àrees en què s’ha efectuat la revisió de l’entorn de control.


Gràfic. Percentatge de la puntuació per àrees sobre el total possible



Gestió administrativa: 89,2%, Gestió económicofinancera: 78,4%, Intervenció: 78,5%, Controls bàsics de ciberseguretat: 73,5%. Total: 79,9%No obstant això, com a resultat de la revisió efectuada s’han observat 20 deficiències significatives sobre l’entorn de control, que representen un risc per a la mateixa organització administrativa i el seu grau de transparència, la fiabilitat de la informació economicofinancera, el compliment de la normativa aplicable, la protecció dels actius i el propi control intern exercit per Intervenció.
Pel que fa a la ciberseguretat, la revisió s’ha centrat en l’anàlisi de la situació dels huit controls bàsics de ciberseguretat en relació amb les aplicacions i sistemes que suporten el procés comptable-pressupostari i altres sistemes d’interés general. Aquest treball l’ha realitzat, per raons d’especialització i eficiència, la nostra Unitat d’Auditoria de Sistemes d’Informació (UASI), i ha donat lloc a l’emissió de l’informe corresponent, que es pot veure en el web de la Sindicatura de Comptes (sindicom.gva.es): Informe de seguiment de les recomanacions realitzades en l’informe d’auditoria dels controls bàsics de ciberseguretat de l’Ajuntament d’Alcoi de l’any 2020. Situació a 31 de desembre de 2021.
La Sindicatura de Comptes ha efectuat en l’Informe una sèrie de recomanacions que afecten les diverses àrees analitzades i de les quals destaquem les següents: elaborar un reglament orgànic i manuals de procediments que incloguen les funcions i responsabilitats del personal assignat a les diferents àrees; incloure en el portal de transparència la informació requerida per la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana; fixar unes hores mínimes anuals de formació en l’àrea de personal; actualitzar i completar el perfil de contractant sobre la base dels continguts que s’indiquen en l’LCSP; que s’adopten altres mesures específiques de prevenció contra el frau o corrupció al llarg de la tramitació dels expedientes de contractació, addicionals a la declaració responsable de les empreses licitadores; amb la finalitat de millorar l’organització de la subàrea de gestió tributària, es recomana incloure en el procés de gestió de tributs la comprovació de les variacions entre els padrons de l’exercici corrent i de l’anterior, i així mateix es recomana que l’aplicació informàtica distingisca entre recaptació voluntària i recaptació executiva; prestar una atenció especial a la comptabilitat portant a la pràctica una adequada segregació de funcions comptables respecte a caixa i bancs i custòdia de valors i elaborar un procediment que establisca el flux que han de seguir els documents per a la signatura pels diferents responsables que intervenen en el procés comptable; elaborar un pla d’inversions realista, d’acord amb la capacitat d’execució de l’Ajuntament, així com estimar el cost i el finançament del manteniment de les inversions, realitzar un seguiment de la seua execució i utilitzar la Plataforma de Rendició de Comptes abans d’aprovar el compte general per a comprovar la coherència dels estats comptables.


Per a vore l'informe complet, feu clic: Informe de fiscalització sobre l'entorn de control de l'Ajuntament d'Alcoi. Exercicis 2019-2021


NOTA
Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.