31 January 2023 Informes

Informe de fiscalització de l’exercici del control intern en les entitats locals. Exercici 2021

València, 31 de gener de 2022.- La fiscalització efectuada s’ha centrat en la informació relativa a l’exercici del control intern en les entitats locals, corresponent a 2021, que els òrgans d’Intervenció havien de remetre telemàticament a través de la Plataforma de Rendició de Comptes, i que consisteix en:

1.    Informació sobre l’exercici del control intern en l’entitat local.

2.    Acords de despeses contràries al criteri d’una objecció de l’òrgan interventor.

3.    Acords i resolucions amb omissió del tràmit de fiscalització prèvia.

4.    Anomalies en la gestió d’ingressos.

Així mateix, s’ha triat i analitzat una mostra d’aquests expedients en setze municipis del tram de població comprés entre 20.000 i 30.000 habitants: Alfafar, l’Alfàs del Pi, Almoradí, Altea, Asp, Bétera, Cullera, Ibi, Llíria, Montcada, Mutxamel, Picassent, el Pilar de la Foradada, la Pobla de Vallbona, Requena i Sant Joan d’Alacant.

De la informació retuda s’obtenen les incidències més significatives detectades pels responsables del control intern en el desenvolupament de la seua funció. Això permet efectuar una avaluació de riscos, tant d’entitats com de les àrees en què es posen de manifest.

Conclusions de l’anàlisi de la informació retuda

El 86,7% de les entitats locals havia retut la informació de l’exercici 2021 prevista en la Instrucció fins a la data de realització d’aquest informe (15 d’octubre de 2022). El 73,2% de les entitats van complir aquesta obligació dins del termini legal.

Hi ha un alt grau de provisionalitat en el lloc d’Intervenció reservat a funcionaris amb habilitació de caràcter nacional, ja que els nomenaments amb caràcter definitiu només suposaven un 50,8% en 2021. D’altra banda, un 75,0% dels òrgans d’Intervenció de les entitats locals considerava insuficient la dotació de mitjans personals i materials de què disposaven.

En termes generals, destaca el baix compliment en l’elaboració de l’informe resum anual del control intern, la seua remissió al Ple de la corporació i a la IGAE, així com la confecció del pla d’acció pel president de l’entitat local.

També és rellevant l’escassa implantació del control financer en l’exercici fiscalitzat, així com d’altres actuacions de control permanent.

D’altra banda, només un 7,3% del total d’intervencions que van remetre informació relativa al control intern afirmava haver realitzat auditories públiques en alguna o diverses de les seues entitats dependents o adscrites durant 2021.

En 2021 hi hagué 187 entitats que van comunicar l’adopció de 6.470 acords contraris a les objeccions de la Intervenció, amb un import total associat de 300 milions d’euros.

Les principals modalitats de despesa que van ser objecte d’objecció van ser, per ordre de rellevància, els expedients de contractació, despeses de personal, subvencions i altres procediments. La causa més comuna de les objeccions formulades va ser l’omissió en l’expedient de requisits o tràmits essencials. La gran majoria d’acords contraris a objeccions els va adoptar el president de l’entitat, seguit pel Ple i per la Junta de Govern.

Només 103 entitats van comunicar l’existència d’expedients amb omissió de fiscalització prèvia en 2021. El nombre d’expedients va ascendir a 2.924, amb un import total associat de 178 milions d’euros. Les causas més freqüents han sigut la falta de tramitació de l’expedient corresponent i la utilització incorrecta del procediment de contractació.

En l’àmbit dels ingressos, 28 ajuntaments i una diputació provincial han informat sobre anomalies en un total de 248 expedients, amb un import associat de 3 milions d’euros. Les taxes, els impostos locals i els preus públics van ser els ingressos amb el major nombre d’anomalies comunicades.

Recomanacions

La Sindicatura de Comptes reitera la necessitat que les entitats milloren la rendició de manera completa i dins del termini establit. Es recomana també, entre altres qüestions, que no es considere adequat el funcionament habitual per mitjà d’acords de reconeixement extrajudicial de crèdits, així com tampoc la reiteració d’objeccions i d’informes desfavorables de la Intervenció en les despeses de caràcter periòdic i la resta de tracte successiu, una vegada intervinguda la despesa corresponent al període inicial.

Finalment, es posa de manifest la necessitat que s’establisquen les mesures necessàries per a assegurar una dotació d’efectius suficient en els òrgans de control intern, perquè la funció interventora i la de control financer puguen dur-se a terme de manera efectiva.


Per a vore l'informe complet, feu clic ací: Informe de fiscalització de l’exercici del control intern en les entitats locals. Exercici 2021


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir l’informe complet per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.