21 October 2020 Informes

Informe de fiscalització de l’Entitat Valenciana d’Habitatge i Sòl. Exercici 2019

València, 21 d'octubre de 2020.- La Sindicatura de Comptes ha realitzat un informe de fiscalització de l’exercici 2019 de l’Entitat Valenciana d’Habitatge i Sòl (EVHA), en el qual destaquen les conclusions i recomanacions que figuren a continuació.

Control formal dels comptes anuals

Els comptes anuals de l’exercici 2019 van ser formulats pel director general de l’EVHA el dia 25 de maig de 2020 i reformulats el 10 de juliol, i posteriorment els va aprovar el Consell de Direcció el dia 30 de juliol de 2020. S’ha comprovat que en la memòria d’aquests comptes s’ha inclòs la nota 36 “Fets posteriors”, amb una estimació de l’impacte econòmic que tindrà en els comptes de l’exercici 2020 la situació d’emergència originada per la COVID-19.

Fiscalització de la contractació

S’han detectat els següents incompliments significatius de la normativa aplicable a la gestió de la contractació:

En tots els contractes revisats l’informe de valoració de les proposicions quantificables per mitjà de judicis de valor es limita a indicar una puntuació per a cada un dels aspectes subjectes a valoració, sense que en cap moment s’expressen les qualitats o característiques concretes de les ofertes que emparen les puntuacions respectives. La conseqüència d’aquests defectes seria la nul·litat d’aquests informes per falta de motivació i dels altres actes successius que en són conseqüència directa i immediata.

En els contractes d’obra, la fórmula matemàtica que serveix per a quantificar les ofertes subjectes a valoració per mitjà de paràmetres objectius no permet, d’una manera raonable, que la importància relativa concedida a l’oferta econòmica siga efectiva i no garanteix el compliment d’una utilització eficient dels fons de l’EVHA.

Fiscalització de l’inventari d’immobles de promoció pública adscrits a l’entitat

El registre en l’inventari dels béns immobles de promoció pública, que abans de l’1 de gener de 2018 eren gestionats per la Conselleria amb competència en matèria d’habitatge, i que s’han adscrit legalment a l’EVHA a partir d’aquella data, no s’ha sustentat en cap document justificatiu respecte als béns concrets que han sigut traspassats en adscripció. Aquesta circumstància implica que no es puga determinar amb seguretat que els béns que l’EVHA té registrats en el seu inventari siguen tots aquells que realment haurien haver-ho sigut en el moment de l’adscripció.

Recomanacions

En l’Informe de fiscalització es recullen diverses recomanacions amb la finalitat de millorar la gestió economicofinancera de l’EVHA, de les quals cal destacar les següents:

  • El procediment més raonable per a l’atribució de les competències pròpies de l’òrgan de contractació seria una mera delegació de competències per part del president de l’EVHA, que és qui exerceix la condició d’òrgan de contractació, sense que resulte necessari que el Consell de Direcció procedisca periòdicament a atorgar poders i elevar-los a escriptura pública.
  • Es considera que l’EVHA hauria d’establir l’obligació de sol·licitar una manifestació escrita als membres de les meses de contractació i als signants dels informes de valoració de les propostes tècniques en què es deixara constància que no hi concorre cap conflicte d’interessos que poguera comprometre la seua imparcialitat i independència, així com el compromís de posar en coneixement de l’òrgan de contractació, de manera immediata, qualsevol potencial conflicte d’interessos que poguera produir-se en qualsevol fase del procediment en què participaren.
  • En els contractes d’especial rellevància econòmica, es recomana que no es faça recaure sobre una sola persona l’emissió dels informes de valoració de les ofertes subjectes a quantificació per mitjà de judicis de valor i que el més aconsellable és la concurrència de diversos tècnics diferents.
  • Tots els plecs tècnics i altres documents d’especial rellevància que integren els expedients de contractació han de ser signats, amb indicació de la persona i la data en què se subscriuen, sense que resulte acceptable en substitució de la signatura una referència genèrica al departament o servei que suposadament l’haguera elaborat.
  • L’EVHA no hauria de recórrer a la utilització dels contractes menors per a cobrir els desfasaments temporals existents entre els moments en què un contracte no menor haja finalitzat i se’n formalitze un altre de nou amb el mateix objecte.
  • S’han de realitzar les accions necessàries per a regular les regles bàsiques per a la formació del llibre d’inventari, entre aquestes les relatives a la determinació dels òrgans competents i dels terminis màxims per a elaborar-lo i aprovar-lo.
  • Les altes en l’inventari d’aquells béns immobles adquirits per l’EVHA no haurien de realitzar-se fins que l’acte administratiu que els empara esdevinga ferm, sense perjudici que es porten registres auxiliars que permeten detectar totes aquestes situacions transitòries.

Per a vore l'informe complet, feu clic ací

 

NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre Informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.