23 July 2020 Informes

Informe de fiscalització del Compte General de les entitats locals. Exercici 2018

  1. L'Informe destaca un incompliment rellevant dels terminis d'aprovació dels pressupostos (74% dels casos), de la liquidació (34%) i del Compte General (38%).
  2. Recull la informació economicofinancera del 95% del conjunt d’entitats locals del sector públic valencià. El nombre d’entitats que no compleixen l’obligació de remetre els comptes es manté en nivells baixos i la Sindicatura aspira a que es reduïsquen a zero.
  3. Les incidències pressupostàries més freqüents són l’existència d’un romanent de tresoreria negatiu per a despeses generals –el qual en 2018 ha millorat en tots els tipus d’entitats-, un resultat pressupostari ajustat negatiu i la falta d’estimació de l’import de dubtós cobrament en la determinació del romanent de tresoreria.
  4. El resultat pressupostari ajustat dels municipis, el qual mesura el superàvit o el dèficit, és positiu i ha augmentat un 11% en relació amb l’exercici anterior, en passar de 570 milions d’euros en 2017 a 632 milions d’euros en 2018.
  5. Altres magnituds que reflecteixen la millora del sector local de la Comunitat Valenciana són la reducció de l’endeutament a llarg termini (-14,8%) i a curt termini (-15,6%) amb les entitats de crèdit.
  6. Les obligacions pendents d’aplicar a pressupost al tancament de l’exercici van ascendir a 92.965 milers d’euros. Tot i la disminució en termes relatius d’un 2% respecte al 2017, vulneren els principis pressupostaris i poden suposar un risc per a la sostenibilitat financera de les entitats locals.


València, 23 de juliol de 2020.- La Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana ha elaborat un informe de fiscalització del Compte General d’entitats locals en l’exercici 2018. En aquest informe es proporciona una visió global del sector públic local de la Comunitat Valenciana, segons el Compte General retut en 2018, i en concret sobre la seua composició, compliment del cicle pressupostari, qualitat dels comptes retuts, agregats i evolució de les magnituds pressupostàries i financeropatrimonials.

Els comptes estan disponibles per als ciutadans en el portal www.rendiciondecuentas.es, compartit amb el Tribunal de Comptes i la majoria dels òrgans de control extern de les comunitats autònomes. Així mateix, la informació pressupostària i financera de les entitats del sector públic local valencià, corresponent a cada un dels ens locals i a les seues entitats dependents, pot consultar-se en el web de la Sindicatura de Comptes.

Incompliment rellevant dels terminis

Quant al compliment de les obligacions derivades de l’execució del cicle pressupostari, l’Informe posa de manifest un incompliment rellevant dels terminis, ja que la gran majoria de les entitats locals no van aprovar el seu pressupost dins del termini legal (74%), i també és rellevant el nombre de les que no van aprovar en termini la liquidació (34%) o no van aprovar en termini el Compte General (38%).

A 31 de desembre de 2019, 29 entitats locals no havien presentat el Compte General de 2018. D’aquesta xifra, 18 entitats corresponien a municipis. Amb posterioritat, fins al 30 d’abril de 2020, van presentar el compte 15 d’aquests municipis. La falta de presentació dels comptes és un incompliment molt greu d’una obligació essencial de qui gestiona fons públics.

La Sindicatura ha mantingut una actitud proactiva amb vista a l’obtenció dels comptes, i ha efectuat els recordatoris i requeriments habituals. El nombre d’entitats que no compleixen l’obligació de remetre els comptes es manté en nivells baixos, encara que s’ha d’aspirar que es reduïsquen a zero. A això pot contribuir, tal com esmenta l’Informe, la impossibilitat de percebre subvencions de la Generalitat en el cas de no estar al dia en la rendició de comptes a la Sindicatura.

En relació amb l’exercici anterior, a penes s’observen variacions en el compliment del termini legal de rendició del Compte General. No s’arriba als percentatges obtinguts en l’exercici 2016 i anteriors, a causa de l’entrada en vigor en 2017 de la nova data límit per a la rendició, el 15 d’octubre de l’exercici posterior a què correspon cada compte (la data de referència anterior era el 31 d’octubre).

Senyals de millora del sector local de la Comunitat Valenciana

En la revisió dels comptes l’ens fiscalitzador ha verificat que les incidències pressupostàries més freqüents són l’existència d’un romanent de tresoreria negatiu per a despeses generals, un resultat pressupostari ajustat negatiu i la falta d’estimació de l’import de dubtós cobrament en la determinació del romanent de tresoreria.

Des de l’informe referit a 2013, la Sindicatura compara les dades agregades de les institucions que han retut comptes en els últims dos anys, a fi de reflectir d’aquesta manera una informació homogènia. En 2018, el resultat pressupostari ajustat dels municipis és positiu, i ha augmentat un 11,0% en relació amb l’exercici anterior en passar de 570 milions d’euros en 2017 a 632 milions d’euros en 2018.

El romanent de tresoreria per a despeses generals agregat ha millorat en 2018 en tots els tipus d’entitats. La variació del romanent en els municipis ha experimentat un increment de l’11,3%, mentre que en 2017 va augmentar un 17,0%.

Altres magnituds que reflecteixen la millora del sector local de la Comunitat Valenciana són la reducció de l’endeutament a llarg termini (-14,8%) i a curt termini (-15,6%) amb les entitats de crèdit.

Obligacions pendents d’aplicar a pressupost

L’informe també reflecteix que les obligacions pendents d’aplicar a pressupost al tancament de l’exercici 2018 van ascendir a 92.965 milers d’euros. En termes relatius, han disminuït una mitjana del 2,0% per al conjunt d’entitats locals, si bé aquesta variació ha sigut heterogènia per tipus d’entitat, i han destacat per la seua importància quantitativa el decrement d’un 3,1% en els municipis i d’un 16,2% en les províncies.

S’ha de destacar que, segons la disposició addicional sisena de la Llei Orgànica 9/2013, sobre regles especials per a la destinació del superàvit pressupostari, les entitats locals han de destinar, en primer lloc, el superàvit en comptabilitat nacional o, si fora menor, el romanent de tresoreria per a despeses generals, per a atendre les obligacions pendents d’aplicar a pressupost comptabilitzades a 31 de desembre de l’exercici anterior.

Necessitat de transparència, eficiència i sostenibilitat financera

Finalment, l’Informe reitera les recomanacions fetes per la Sindicatura de Comptes en exercicis anteriors i assenyala la necessitat del compliment del cicle pressupostari, la potenciació del control intern i l’adopció de les mesures necessàries per a esmenar les anomalies que es posen de manifest. A més, afegeix que s’hauria de revisar l’estructura del sector públic local empresarial de manera que la creació i actuació d’aquestes entitats responga, de manera efectiva, a raons de millora de la gestió pública, eficiència i sostenibilitat financera.


Per a vore l’informe complet, feu clic ací.


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.