31 October 2019 Informes

Informe de fiscalització de la Societat Anònima de Mitjans de Comunicació de la Comunitat Valenciana (SAMC). Exercici de 2018

Tot seguit s’ofereix un resum de l’esmentat Informe.


RESUM

La Sindicatura de Comptes ha realitzat una auditoria financera dels comptes anuals de l’exercici 2018 en la qual emet una opinió amb quatre excepcions. Entre aquestes cal destacar:

  • Existències de programes. El contingut informatiu de la memòria és insuficient sobre alguns aspectes importants. Entre els quals, la manera de comptabilitzar les compres en la CVMC, que no és adequada. Tampoc s’informa sobre els acomptes pagats a empreses adjudicatàries de contractes sense requerir-los les garanties oportunes, que durant 2018 han ascendit a 32.383.738 euros.
  • Despeses de personal. La informació de la memòria és insuficient. En la relació de llocs de treball figura un total de 465 llocs més cinc d’alta direcció. A 31 de desembre de 2018, excepte el personal d’alta direcció i tres artistes, la resta de personal (424 llocs) estava cobert de manera provisional per mitjà de borses de treball temporal. Dels 424 llocs, 334 llocs (el 78,7%) s’han cobert amb personal de l’antic Grup Radiotelevisió Valenciana.

En les conclusions sobre altres requisits legals i reglamentaris, la Sindicatura detalla els incompliments significatius de la normativa aplicable a la SAMC. Entre aquests podem assenyalar:

  • La SAMC s’ha excedit del seu pressupost per a operacions corrents en la quantia de 22.074.644 euros. Considerem que, amb un seguiment adequat de l’execució pressupostària i del contracte programa, aquesta situació podria haver-se detectat i corregit tramitant adequadament les modificacions pressupostàries oportunes. Sobre aquest tema, cal indicar que la Comissió Mixta de Seguiment i Control prevista en el contracte programa només s’ha reunit en una ocasió.
  • Durant 2018 la SAMC ha contractat una persona per a un lloc de caràcter directiu sense la realització prèvia d’un procés selectiu que garantira el compliment dels principis esmentats en la Llei 6/2016, de creació de la SAMC.
  • En els contractes subjectes a la normativa de contractació pública, són importants les deficiències relatives als criteris d’adjudicació i als contractes menors. I quant a la contractació de programes, mereix destacar-se que la norma interna no regula prou els principis generals de contractació pública, i que en alguns dels expedients revisats no consta que s’haja requerit als adjudicataris que acrediten determinats requisits per a contractar.

L’Informe inclou set recomanacions per a millorar la gestió de la SAMC. Una d’aquestes és que s’analitzen les funcions i activitats que en la pràctica estan assumint la CVMC i la SAMC i que s’avaluen els avantatges i inconvenients de continuar amb l’estructura dual vigent, o si per contra és més convenient proposar un canvi en la normativa reguladora que preveja la prestació del servei públic a través d’una única entitat.

Per veure l'Informe complet feu clic ací


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre Informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.