19 de setembre 2024 Informes

Informe d'auditoria del Pla Òptima per a la millora de l'atenció sanitària. Situació de les llistes d'espera a la Comunitat Valenciana. Una espera pacient. Exercici 2023

València, 19 de setembre de 2024.- La Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana ha auditat el Pla Òptima (Pla per a l’optimització de temps i millora de l’atenció sanitària, amb vigència entre 2020-2023) i la situació de les llistes d’espera sanitàries a la Comunitat Valenciana a 31 de desembre de 2023. Com a conclusió general, no podem valorar en termes globals l’eficàcia i eficiència del Pla Òptima a causa de l’efecte molt significatiu de la pandèmia de COVID. No obstant això, hem exposat 25 conclusions relatives a l’execució del Pla i a l’evolució de les llistes d’espera, tenint en compte  l’efecte de la pandèmia i la informació incompleta en els sistemes d’informació de la Conselleria sobre las llistes d’espera de consultes externes i proves diagnòstiques.

Entre les accions previstes en el Pla, no s’ha aprovat un decret de garanties de temps màxims d’assistència i no s’han complit els quatre compromisos de reducció de llista d’espera quirúrgica i de consultes externes. S’han creat els llocs previstos, si bé la dotació és insuficient i hi ha llocs creats amb anterioritat sense cobrir, a causa dels retards en els processos selectius, l’escassetat de titulats i la competència retributiva de la sanitat privada i estrangera.

El Pla ha fomentat l’autoconcert (pagament de productivitat per intervencions fora de la jornada ordinària) amb una despesa total de 95,7 milions d’euros durant la seua vigència. No obstant això, s’han reduït les intervencions durant la jornada ordinària i a nivell global. També s’ha fomentat el pla de xoc amb una despesa de 115,3 milions d’euros i s’ha produït un increment significatiu dels pacients que accepten intervindre’s en la sanitat privada. La contractació d’aquests serveis no s’ha subjectat a la normativa aplicable en contractació administrativa des que es va instaurar en 1996.

El Pla ha aconseguit mantindre en nivells anteriors a la pandèmia la llista d’espera quirúrgica (88 dies de demora) i la Comunitat Valenciana ha millorat a nivell estatal, si bé aquesta llista no inclou els pacients des que se’ls ofereix el pla de xoc. La llista d’espera de consultes externes ha empitjorat notablement al final del Pla (95 dies de demora) i supera els 120 dies en alguns departaments i especialitats, i en la comparativa estatal al tancament de 2023 se situa en un lloc mitjà-alt en els indicadors de retard en l’atenció. La Conselleria de Sanitat no disposa de dades completes de la llista d’espera de proves tècniques o diagnòstiques en finalitzar el Pla. En la seu electrònica de la Conselleria s’ha de donar informació de la llista d’espera de consultes externes i proves diagnòstiques. Les queixes per llista d’espera, demora o falta d’assistència han augmentat un 42,2% entre la situació prèvia i el final del Pla.

El Pla se centra en l’atenció especialitzada, no obstant això, durant la seua vigència s’han adoptat mesures complementàries en atenció primària per l’efecte de la pandèmia, que no han sigut suficients a la vista de l’increment del temps d’espera per a obtindre cita en medicina familiar.

Hem formulat 16 recomanacions dirigides a la millora de l’eficàcia i celeritat en la gestió de les llistes d’espera sanitàries. Poden consultar-se en el punt 5 de l'Informe.


Per a vore l'informe complet, faça clic ací: Informe d'auditoria del Pla Òptima per a la millora de l'atenció sanitària. Situació de les llistes d'espera a la Comunitat Valenciana. Una espera pacient. Exercici 2023


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir l’informe complet per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.


Adjuntem la imatge de la infografia amb les xifres clau i els fets més rellevants que figura (en format editable) en la pàgina 4 de l'Informe.