7 febrer 2023 Informes

Informe d’auditoria operativa del cicle integral de l’aigua dels municipis de més de 100.000 habitants. Exercicis 2015 a 2021

València, 7 de febrer de 2023.- La Sindicatura de Comptes ha realitzat una auditoria operativa del cicle integral de l'aigua dels municipis de més de 100.000 habitants. El seu objectiu és avaluar en termes d'eficiència, eficàcia i economia la gestió dels serveis prestats de distribució d'aigua potable i de clavegueram duts a terme pels municipis de més de 100.000 habitants de la Comunitat Valenciana (Alacant, Castelló de la Plana, Elx i València). 

En concret, s'han definit els objectius següents, formulats en termes de preguntes:

Objectiu 1. En relació amb el proveïment, les actuacions realitzades garanteixen una gestió eficient del servei i un control efectiu d'aquest?

Objectiu 2. En relació amb el clavegueram, les actuacions realitzades contribueixen a prestar un servei que garantisca la protecció mediambiental dels mitjans receptors?

Objectiu 3. L'estructura tarifària ha sigut dissenyada per a complir els principis de sostenibilitat, equitat, eficiència, recuperació de costos i transparència informativa?

Objectiu 4. L'entitat té integrats en els serveis de proveïment i clavegueram aspectes relacionats amb la lluita contra el canvi climàtic i la transició energètica?

Entre les conclusions extretes del treball realitzat destaquem les següents, a més de les xifres clau incloses en l'apartat específic de l'Informe i que figuren en la imatge que trobareu al peu d'esta notícia:

  • En general, les empreses operadores del servei de proveïment realitzen una gestió eficient del servei i un control efectiu d'aquest. El rendiment hidràulic de la xarxa de proveïment és superior al 83%, semblant al del conjunt d'Espanya. No obstant això, considerem que dos aspectes són susceptibles de millora: d'una banda, augmentar la taxa de renovació de la xarxa i la dels comptadors per a frenar l'envelliment de la infraestructura; i, d'altra banda, aprofundir en el control que han d'exercir els ajuntaments, com a titulars del servei de proveïment. És convenient que els ajuntaments disposen d'un departament les funcions del qual estiguen íntegrament relacionades amb el cicle integral de l'aigua i que estiga degudament dotat pressupostàriament. El personal d'aquest departament hauria de participar en les comissions de seguiment i control que tots els ajuntaments haurien de constituir (fins i tot aquells en els quals el servei és prestat per una empresa mixta).
  • L'actual xarxa de sanejament dels ajuntaments auditats disposa d'una estructura i capacitat suficients per al servei que requereix el sòl urbà, llevat d’excepcions concretes. Igual que en proveïment, és millorable el control efectiu del servei. A més, s'ha constatat l'envelliment de les seues infraestructures i la creixent necessitat d'inversions orientades a cobrir els serveis actuals i els reptes futurs. Aquest envelliment redueix l'eficiència de la capacitat instal·lada i augmenta els costos no sols econòmics, sinó també els ambientals, a través de les pèrdues d'aigua i/o abocaments no tractats, així com els costos socials, a causa de l'augment del risc de fallades del sistema i de cessament del servei.
  • En termes generals, els quatre ajuntaments dissenyen les seues estructures tarifàries per a complir els principis de sostenibilitat, equitat, eficiència, recuperació de costos i transparència informativa. No obstant això, les tarifes del proveïment d'aigua de Castelló de la Plana i de València no són progressives. A més, Castelló de la Plana no cobra cap import als seus abonats per la prestació del servei del clavegueram, circumstància que contravé el principi de recuperació de costos previst en la directiva europea, perquè l'estructura tarifària no inclou totes les despeses de l'activitat, amb l’impacte consegüent a curt i mitjà termini en la gestió del servei per falta de finançament suficient per a escometre la renovació de la xarxa.
  • La preocupació creixent pel canvi climàtic es reflecteix en l'aplicació de diferents tècniques implementades pels serveis d'aigua urbana per a minimitzar la petjada de carboni. L'Estratègia d'Economia Circular impulsada per la Unió Europea té una aplicació directa en els operadors de proveïment i sanejament, amb tres eixos principals: energia, llots i aigua reutilitzada. Els operadors manifesten el seu compromís en la lluita contra el canvi climàtic i alineen la seua gestió ambiental per a la consecució de la reducció d'emissions de gas amb efecte d'hivernacle a llarg termini. No obstant això, les mesures implantades són limitades i el seu efecte no es manifesta en el curt ni en el mitjà termini.

Entre les recomanacions que hem inclòs en el nostre informe cal esmentar que, en un entorn caracteritzat per l'estrés hídric, resulta necessari garantir una adequada gestió dels recursos i per a això els gestors dels serveis han de prioritzar la millora contínua del rendiment hidràulic intensificant l'adopció de mesures en les àrees de transformació digital, eficiència energètica i economia circular. Les entitats locals han d'augmentar l'esforç inversor i per això haurien d'actualitzar periòdicament els estudis de costos que suporten les seues tarifes o taxes derivades del cicle integral de l'aigua.


Per a vore l'informe complet, feu clic ací: Informe d’auditoria operativa del cicle integral de l’aigua dels municipis de més de 100.000 habitants. Exercicis 2015 a 2021


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir l’informe complet per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.