23 de setembre 2024 Informes

Informe d’auditoria de compliment de legalitat en matèria de contractació del Consorci Hospital General Universitari de València. Exercici 2023

València, 23 de setembre de 2024.- La Sindicatura de Comptes ha realitzat un informe d’auditoria de l’exercici 2023 del compliment en matèria de contractació del Consorci Hospital General Universitari de València (CHGUV), en el qual destaquen les conclusions i recomanacions que figuren a continuació.

Control formal dels comptes anuals

La directora gerent i el director economicofinancer van formular els comptes anuals del CHGUV el dia 5 d’abril de 2024, fora del termini legal establit legalment, i es van reformular amb posterioritat el dia 14 de juny de 2024.

Fiscalització de la contractació

Com a resultat del treball efectuat, durant l’exercici 2023 s’han posat de manifest els següents incompliments significatius de la normativa aplicable a la gestió de la contractació:

  • Durant l’exercici 2023 el CHGUV ha mantingut la pràctica d’exercicis anteriors d’adquirir béns i serveis sense la tramitació prèvia dels expedients de contractació preceptius, en un percentatge del 44,1% del total de les obligacions reconegudes netes dels capítols 2 i 6 de la liquidació del pressupost de 2023.
  • Durant el període revisat, en el CHGUV no s’han emés els informes de fiscalització prèvia a la licitació dels contractes, a fi de comprovar que l’activitat i els procediments de gestió econòmica es realitzen d’acord amb els principis de legalitat i bona gestió financera, així com per a verificar el registre i la comptabilització de les operacions econòmiques.
  • Les garanties definitives dels contractes no es constituïen en la Caixa de Depòsits de la Direcció Territorial de València de la Conselleria d’Hisenda, Economia i Administració Pública, en contra del procediment expressament establit.
  • En els contractes d’obres revisats s’ha establit un criteri d’adjudicació que avalua el foment de la contractació indefinida, un criteri que s’hauria d’haver previst, si és el cas, com una de les condicions especials d’execució.
  • En els contractes d’obres revisats s’estableix, de manera genèrica, un criteri d’adjudicació denominat millores, de manera que deixa un ampli marge de definició als licitadors.
  • En la revisió efectuada s’ha comprovat que el CHGUV ha incomplit de manera generalitzada el termini de pagament previst en l’article 198.4 de l’LCSP.

Recomanacions

En l’informe de fiscalització es recullen, entre altres, les recomanacions següents amb la finalitat de millorar la gestió economicofinancera del CHGUV:

  • És necessari que el CHGUV informe en l’apartat corresponent de la memòria dels comptes anuals, referit a la contractació, dels expedients d’enriquiment injust imputats a l’exercici, i que detalle els que són per causes directament imputables al CHGUV en no tramitar els procediments de licitació preceptius, així com els que es deuen a l’infrafinançament rebut en l’exercici.
  • Es recomana que en l’adjudicació dels contractes s’efectue una designació prèvia dels tècnics que assisteixen la mesa en l’avaluació de les proposicions dels licitadors, que pot fer-se per referència al lloc de treball, amb la finalitat de dotar de més transparència els procediments.
  • El CHGUV hauria de fer ús de les funcionalitats de la plataforma de contractació del sector públic i efectuar una notificació electrònica de l’adjudicació als licitadors no adjudicataris, i deixar-ne constància justificativa en l’expedient corresponent.
  • Es recomana que l’apartat corresponent dels plecs de condicions administratives particulars dels contractes, en els quals es regulen els aspectes relacionats amb l’eventual subcontractació en l’execució dels contractes, quede regulat amb més detall, atesa la importància d’aquesta figura en l’execució dels contractes.
  • Tots els documents que s’integren en els expedients dels contractes, com ara resolucions, actes de la mesa, certificats i contractes, s’haurien de signar digitalment.
  • S’hauria d’aprovar una acta individualitzada per cada sessió de les meses de contractació, amb la finalitat d’evitar actes que comprenguen diverses sessions conjuntes i que són susceptibles de generar errors i situacions d’inseguretat jurídica.


Per a vore l'informe complet, feu clic ací: Informe d’auditoria de compliment de legalitat en matèria de contractació del Consorci Hospital General Universitari de València. Exercici 2023


 NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir l’Informe complet per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.