22 April 2021 Informes

Informe de l'auditoria "Anàlisi i seguiment del Pla de Transformació Digital de la Generalitat 2016-2019" 

S’avança en digitalització però no en la transformació digital

València, 22 d'abril de 2021.- La Sindicatura de Comptes ha realitzat una auditoria que analitza el Pla de Transformació Digital de la Generalitat 2016-2019 (PTD) i el seu seguiment. L'esmentat pla, elaborat al febrer de 2016, s’emmarcava en l’Agenda Digital per a la Comunitat Valenciana 2014-2020 i posteriorment es va integrar en el Pla Estratègic de la Generalitat en matèria de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (PETIC), aprovat per l’Acord del Consell de 30 de desembre de 2016. El PTD s'estructura en tres plans d’objecte, abast inaturalesa específics: Pla d’Administració Electrònica (PAE), Pla d’Adaptació de Serveis i Aplicacions (PASA) i Pla de Seguiment (PS).

Per a la realització d'aquest treball, la Sindicatura de Comptes parteix de la idea de que la transformació digital no és una qüestió exclusivament tècnica, ni tampoc no és la mera informatització de processos administratius tradicionals. Implica partir de zero i reflexionar sobre quina és la millor manera de prestar un servei amb els mitjans tecnològics actuals. És a dir, la tecnologia només és un element instrumental per a dur a terme la reenginyeria de processos que implica la transformació digital de l’Administració. Per tant, la mera incorporació de la tecnologia no pot fer bons uns procediments obsolets.

D’altra banda, la total dependència dels sistemes d’informació i de comunicacions existent en la gestió pública fa que les administracions públiques siguen més vulnerables davant dels ciberatacs, de manera que la transformació digital ha d’anar inseparablement unida a la ciberseguretat.

Les conclusions generals a les quals arriba aquest informe són les següents: 

1. El Pla de Transformació Digital no estableix la visió estratègica per a aconseguir la transformació digital de la Generalitat, els objectius definits són massa generals, sense concretar fites o metes a aconseguir. El PTD no incloïa una previsió pressupostària per a tot l’horitzó del pla. 

Quant a l’execució, a pesar dels progressos obtinguts en la implantació de components tecnològics d’administració electrònica, la transformació digital de la Generalitat és encara una assignatura pendent.

La transformació digital d’una entitat com la Generalitat, amb nombroses unitats administratives, amb moltes, complexes i antiquades aplicacions informàtiques, suposa un gran repte, ja que un procés de transformació a gran escala requereix un canvi general de processos i de comportament en funcionaris i en el nivell directiu, juntament amb una inversió pressupostària important. Tot això significa que la transformació digital de la Generalitat és intrínsecament difícil, i és necessari un lideratge clar, amb les competències adequades per a dur-la a terme i amb el màxim compromís polític i pressupostari, que no s’han produït. 

2. Les activitats que ha dut a terme el CSIRT-CV en matèria de prevenció, detecció i resposta a ciberamenaces són les que corresponen a un centre de resposta a incidents de seguretat. Aquestes activitats són fonamentals per a contribuir a l’obtenció d’un nivell adequat de ciberseguretat davant de les amenaces externes en els sistemes d’informació de l’Administració de la Generalitat Valenciana i el seu sector públic. 

Les principals recomanacions que realitza la Sindicatura per a aconseguir la transformació digital de la Generalitat són les següents:

La transformació digital de la Generalitat ha de ser una prioritat estratègica i ha d’abordar-se com més prompte millor i de manera decidida. Aquesta transformació només s’aconseguirà si es donen una sèrie de  condicions mínimes, entre les quals podem assenyalar:

1.  Eliminar la dispersió d’esforços i la proliferació d’iniciatives que se superposen, interfereixen i manquen de la coherència necessària.

2. Definir una governança i lideratge eficaç. Hauria de crear-se un servei d’organització horitzontal, potent, amb capacitat operativa i decisòria, no sols consultiva, amb competències reals en modernització i reorganització de processos (organitzativament similar a la Intervenció General o a l’Advocacia) i amb una visió global i no fragmentada.

3. Dotar el procés transformador dels recursos humans i econòmics necessaris.

Finalment, també s’han de potenciar i incrementar els recursos personals i pressupostaris de la Generalitat destinats a millorar els nivells de ciberseguretat i resiliència dels sistemes d’informació.


Per a vore l'informe complet, feu clic ací


NOTA:

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir-lo per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.